wrz
13,
2024
Wiązki haków holowniczych dzieli się na wersję 7 i 13 PIN. Na temat tej drugiej narosło sporo niedomówień, które rozwiewamy w tym artykule! Jeśli ...
Rynek haków holowniczych podobnie jak każdy inny jest przesycony zarówno w kwestii haków przykręcanych jak i wypinanych. Na kanałach sprzedaży takich jak allegro, otomoto, olx czy też na google shopping znajdziemy haki najróżniejszych producentów; zaczynając polskich od marek jak HAK-HOL, HAK-POL Imioła, Bizub, Steinhof, Auto-hak a kończąc na europejskich pionierach jak BRINK, WITTER, WESTFALIA, THULE czy BOSAL. W ofercie każdego z liczących się producentów znajdziemy rozwiązanie na automatyczne wypinane kuli haka; niektóre są mniej skomplikowane, inne wysoko zaawansowane konstrukcyjnie i technologicznie.
Porównywarki haków samochodowych nie istnieją, a nawet jeśli ktoś twierdzi, że znalazł to trudno nam uwierzyć w niezależną platformę, bo jak porównywać jabłko do gruszki. Owszem, można porównać niektóre cechy oprócz ceny, ale nie wszystkie. Porównania haków samochodowych można dokonać, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
Inne cechy, które można porównywać to sposób demontażu główki haka holowniczego i czy główka automatu posiada zabezpieczenie antykradzieżowe. Żeby porównać te cechy haków, należy zagłębić się w poszczególne rodzaje mechanizmów wypinania kuli. Poniżej ich krótka charakterystyka.
Czołowi producenci haków holowniczych w Polsce stosują główki haków pochodzące od holenderskiego producenta ACS Systems B.V., który specjalizuje się w produkcji końcówek automatów. W ofercie tego producenta jest kilkadziesiąt wariacji główek wypinanych poziomo, pionowa, pod kątem 15° oraz z różnym długościami kuli haka. Mechanizm wypinania przedstawiony poniżej jest identyczny.
Jako ciekawostka możemy dodać, że ACS Systems B.V. mieści się po adresem Distributieweg 4, 4906 AD Oosterhout i należy do grupy BRINK. W prostym procesie dedukcji, możemy przyjąć, że porównanie firm AUTO-HAK, STEINHOF, HAK-POL oraz BRINK ma rację bytu, gdyż haki tych producentów (do danego modelu samochodu) są podobne.
Zarówno haki z kulą odkręcaną jak i wypinaną automatycznie tych producentów należą do klasy premium. Konstrukcja mechanizmu wypinania jest zaawansowana, objęta patentem oraz niezawodna. Najczęściej zaobserwowanym problemem, jaki mają użytkownicy tych automatów, jest zgubiony klucz.
Ze względu na fakt, że w artykule tym chcemy skupić się na najtańszych hakach holowniczych, pominiemy dalsze opisywanie szczegółów dla tych, haków przechodząc do najtańszego haka wypinanego.
Po przedstawieniu powyższych rozwiązań przechodzimy do sedna naszej rozprawy, a mianowicie – taniego haka holowniczego z funkcją wypinania – czyli AUTOMATU. AUTO-HAK oprócz kupowanych główek haków posiada w swojej ofercie tańsze rozwiązanie, które jest niezwykle popularne przy tym proste w obsłudze i niezawodne. A mianowicie hak automatyczny wypinany poziomo za pomocą dźwigni. Automat z dźwignią jest bezkonkurencyjnie najtańszym automatem, jaki możemy znaleźć. Mechanizm wypinania przedstawia poniższe wideo.
Ten tani automat ma jednak pewne ograniczenia. Jednym z nich jest kierunek wypinania kuli w poziomie: drugi brak zabezpieczenia antykradzieżowego. Jakkolwiek w niektórych samochodach niemożliwe jest zastosowanie wypinania kuli w pionie, w innych tak. Horyzontalne wypinania kuli haka wiąże się z tym, że gniazdo kuli haka zawsze jest widoczne od tylu.
Drugim negatywnym aspektem niskiej ceny tych haków jest brak zabezpieczenia przed kradzieżą. Ze względu na prostotę mechanizmu nie udało się konstruktorom haka przewidzieć zabezpieczenia na kluczyk. Dla użytkowników, którzy szukają rozwiązania ekonomicznego, ale z zabezpieczeniem przed kradzieżą radzimy zastosowanie kłódki zamiast zawleczki zabezpieczającej.
Na to pytanie każdy powinien przeanalizować samemu powyższe, ale też odpowiedzieć sobie na kilka pytań. A mianowicie chodzi o korzystanie z automatu. Czyli, jak często będę wypinać hak? Ja osobiście, jako że pracuję w branży haków holowniczych, muszę mieć hak w samochodzie. W każdym ze swoich samochodów miałem hak wypinany pionowo…i będąc szczery, moje odpinanie haka kończyło się najpóźniej po kilku miesiącach użytkowania…
Odpowiadając sobie na pytanie, czy warto jest mieć automat i jaki rodzaj, jest jeszcze jedna bardzo istotna kwestia jego wpinania. Na wszystkich materiałach reklamowych prezentujących świetność danego mechanizmu, hak jest na wysokości piersi, a więc hak na stojaku lub samochód na podnośniku. Wpinając hak z mechanizmem wertykalnym (pionowym), musimy jedną ręką wprowadzić główkę haka ważącą 3-5 kg w otwór, którego nie widzimy klęcząc lub schylając się przed samochodem… Czy to takie proste…nie zawsze, nie dla każdego i czasem mało przyjemne (w zależności od warunków atmosferycznych).
Przeczytaj, też inne nasze artykuły, które zwrócą Ci uwagę na inne ważne aspekty przy zakupie haka holowniczego.
Odpowiedzi:0