lis
29,
2024
Quady to niewielkie, czterokołowe pojazdy, które już dawno zaskarbiły sobie sympatię miłośników jazdy off road. Trudno się temu dziwić – quadem ...
W dzisiejszych czasach podróżowanie z hakiem holowniczym jest bardzo popularne, ponieważ pozwala na większą wygodę: możemy zabrać ze sobą o wiele więcej rzeczy za pomocą przyczepy, ale także transportować rowery, narty, motocykle itp. na specjalnych bagażnikach. Niemniej jednak, zanim wyruszymy w podróż z takim wyposażeniem, istotne jest zrozumienie przepisów oraz odpowiednie przygotowanie się, aby podróż była nie tylko wygodna, ale przede wszystkim bezpieczna dla nas samych oraz innych uczestników ruchu drogowego. W tym artykule poruszymy kilka najważniejszych kwestii wpływających na bezpieczeństwo podróży z hakiem holowniczym i wszystkim co z tym związane.
Zgodnie z przepisami prawa polskiego, można legalnie jeździć z hakiem holowniczym nawet bez przyczepy. Nie ma obowiązku demontażu haka holowniczego w sytuacji, gdy nie jest on wykorzystywany do holowania przyczepy. Wyjątkiem stanowiłaby sytuacja, gdy kula zasłaniałaby tablicę rejestracyjną lub światła przeciwmgielne.
Teoretycznie, za jazdę z zamontowanym urządzeniem holowniczym w całej Europie nic nie grozi, ponieważ „Konwencja Wiedeńska gwarantuje kierowcom poruszanie się po terenie państw sygnatariuszy z wyposażeniem pojazdu, które obowiązuje na terytorium kraju zarejestrowania pojazdu.”
Rzeczywistość pokazuje jednak, że powołanie się na przepisy nie zawsze uchroni nas od pewnych problemów. W różnych krajach mogą istnieć różne zapisy w kodeksie drogowym. Dodatkowo pojawia się kwestia interpretacji Konwencji Wiedeńskiej.
Dlatego aby uniknąć dylematu co zrobić z hakiem holowniczym przed wyjazdem za granicę warto rozważyć montaż haka z kulą wypinaną.
Trzeba też wspomnieć o kwestii bezpieczeństwa i innych użytkownikach ruchu drogowego. W przypadku kolizji pojazdy mogą zostać bardziej uszkodzone niż w sytuacji, gdyby kula haka nie wystawała z tyłu auta.
Należy wstępnie sprawdzić czy hak holowniczy, który posiadamy w naszym pojeździe wytrzyma ciężar jaki chcemy załadować na przyczepkę. Najprościej będzie spojrzeć na tabliczkę znamionową haka holowniczego. Maksymalny uciąg haka jest oznaczony literą R. Oczywiście pod uwagę należy wziąć też zasady dotyczące holowania przyczepki określone przepisami.
W przypadku niektórych przyczep cięższych występuje zabezpieczenie przed rozpięciem w postaci tzw. linki zrywającej. W momencie, gdy zaczep przyczepy spadnie z kuli haka zostaje zaciągnięty hamulec awaryjny. Taka linka wytrzymuje siłę potrzebną do zaciągnięcia hamulca a następnie zostaje zerwana. Większość przyczepek posiada jednak zwykłą linkę, która gwarantuje, że po odpięciu zaczepu przyczepa nadal będzie trzymać się samochodu. Warto więc wcześniej sprawdzić stan linki i pamiętać o jej zakładaniu na kulę. W większości pojazdów dostawczych otwór mocujący w haku znajduje się zbyt daleko od kuli haka, co może powodować brak możliwości montażu linki zrywającej lub zaciąganie hamulca ręcznego na zakrętach. Rozwiązaniem może być specjalna płyta z uchwytem montażowym linki.
W przypadku, gdy nasza przyczepka posiada zaczep ze stabilizatorem toru jazdy, który podczas niebezpiecznych sytuacji na trasie redukuje tzw. wężykowanie oraz przechyły boczne, niedopuszczalne jest, aby kula haka była pokryta smarem.
Jeżeli mówimy o kuli od haka holowniczego to koniecznie należy zwrócić na jego stan. Po wieloletniej, intensywnej eksploatacji ten element może się najzwyczajniej w świecie zużyć i przestać spełniać swoją rolę tak jak powinien, wpływając tym samym pośrednio na bezpieczeństwo podróży. Aby uniknąć „niespodzianek”, podczas jazdy należy skontrolować wskaźnik zużycia kuli, dzięki niemu dowiemy się czy powinniśmy zaopatrzyć się w nowy zaczep kulowy.
Bezpiecznie zamontowany bagażnik rowerowy na kuli haka w skrócie oznacza:
Podobnie jak w przypadku przyczepki sprawdzaliśmy maksymalny uciąg, tak w przypadku bagażnika rowerowego musimy zwrócić uwagę na to, jak bardzo możemy obciążyć kulę haka holowniczego, aby nie przekroczyć granicy bezpieczeństwa. Również jest to proste, ponieważ należy sprawdzić parametr, który na tabliczce znamionowej haka jest oznaczony literą S.
Bezpieczeństwo w podróży zależy w ogromnym stopniu od tego czy bagażnik będzie zamocowany na kuli haka holowniczego stabilnie. Nie powinna mieć miejsca sytuacja, w której bagażnik podczas jazdy wpada w zbyt duże drgania lub co gorsza przesuwa się razem z kulą w poziomie na zakrętach. Ważne więc jest, aby kula przed założeniem bagażnika nie była pokryta smarem oraz nie była skorodowana. Jeżeli po jeździe z przyczepką na kuli jest smar to trzeba ją dokładnie odtłuścić, natomiast z korozją można poradzić sobie przy pomocy papieru ściernego. W przypadku adapterów amerykańskich trzeba pamiętać o kompatybilności kuli z bagażnikiem rowerowym oraz rozważyć adaptery z funkcją redukcji luzów.
Zwieńczeniem bezpiecznej podróży jest powrót bez żadnych „strat”. Mianowicie warto tez zadbać o zabezpieczenie bagażnika oraz rowerów przed kradzieżą.
Głównym i najbardziej narażonym na trudne warunki elementem jest kula haka holowniczego.
Jej prawidłowa konserwacja zapewni długą żywotność i zmniejszenie ryzyka nieprzewidzianych i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Podstawą jest pokrywanie jej smarem oraz nakładanie kapturka co zapobiegnie korozji. W przypadku haków wypinanych warto stosować specjalne zaślepki w miejsce wypiętej kuli. Są one niezbędne, aby chronić gniazdo przed dostawaniem się brudu i wody, co mogłoby utrudnić proces montażu i demontażu kuli.
Planując podróż czy to z przyczepką czy bagażnikiem rowerowym musimy zdawać sobie sprawę z tego jak ważna jest wiązka elektryczna haka holowniczego dla naszego bezpieczeństwa oraz innych uczestników ruchu drogowego. Wiązka elektryczna to połączenie między Twoim samochodem a holowanym urządzeniem. Odpowiada za przesyłanie sygnałów świetlnych, takich jak światła hamowania, kierunkowskazy i światła pozycyjne.
Przed wyjazdem należy skupić się na takich rzeczach jak:
Uszkodzone przewody lub wtyczki mogą prowadzić do nieprawidłowego działania świateł np. w przyczepce, co w najlepszym przypadku może kosztować nas sporo stresu i nieprzyjemnych sytuacji. Dlatego wato sprawdzić stan okablowania, wtyczki oraz gniazda w pojeździe.
Aby podróż przebiegła bezpiecznie trzeba też upewnić się, że wszystkie światła w holowanym urządzeniu działają prawidłowo. W przypadku aut z tzw. „wyjściem amerykańskim” warto zastosować przejściówkę z konwerterem, który rozdziela sygnał wychodzący z pojazdu i pozwala bezpiecznie używać przyczepy z elektryką w standardzie europejskim.
W przypadku gdy kula haka holowniczego jest przykręcana do belki śrubami, ryzyko kradzieży kuli jak również zainstalowanego na niej zestawu jest najmniej prawdopodobna. Świetnym rozwiązaniem są haki holownicze, które posiadają specjalny zamek z kluczykiem, bez którego nie da się wypiąć kuli. Najbardziej narażone są haki z kulą wypinaną bez zabezpieczenia antykradzieżowego. W tym przypadku porada jest taka, aby nieużywaną kulę po prostu chować do bagażnika w pojeździe. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko kradzieży i konieczności dokupienia nowej kuli.
Podróżowanie z hakiem holowniczym może być wygodne i przede wszystkim bezpieczne, ale jednocześnie wymaga należytego przygotowania oraz przestrzegania przepisów. Opisane kwestie związane z podróżami z hakiem holowniczym, począwszy od przepisów dotyczących użytkowania haka bez przyczepy, przez przygotowanie do podróży z przyczepką czy bagażnikiem rowerowym, aż po konserwację haka holowniczego i zabezpieczenie antykradzieżowe to wskazówki pokazujące na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Pomijając już wszelkie aspekty typowo techniczne należy po prostu kierować się zdrowym rozsądkiem.
Jeżeli nadal masz wątpliwości, w którymś z wyżej opisanych tematów skontaktuj się z nami już dziś. Nasi konsultanci chętnie udzielą Ci porad dotyczących montażu, konserwacji oraz bezpiecznego użytkowania haka holowniczego.
Nissan Qashqai 1. Hak " Westfalia" Auto z hakiem z Niemiec. Nibg wszystko OK. Po założeniu bagaźnika rowerowego na hak(4ry rowery) caly bagaźnik z rowerami jest opuszczony za bardzo w tył, skutkiem czego czasem przy duźych nierównościach, bagaźnik potrafi otrzeć się o asfalt/ szutr. Bez wzglęfu na rodzaj i typ bagaźnika. Jednym słowem hak jest za nisko oraz kula jest zbyt odchylona do tyłu. Jak to poprawić?
Nissan Qashqai 1. Hak " Westfalia" Auto z hakiem z Niemiec. Nibg wszystko OK. Po założeniu bagaźnika rowerowego na hak(4ry rowery) caly bagaźnik z rowerami jest opuszczony za bardzo w tył, skutkiem czego czasem przy duźych nierównościach, bagaźnik potrafi otrzeć się o asfalt/ szutr. Bez wzglęfu na rodzaj i typ bagaźnika. Jednym słowem hak jest za nisko oraz kula jest zbyt odchylona do tyłu. Jak to poprawić?
Nissan Qashqai 1. Hak " Westfalia" Auto z hakiem z Niemiec. Nibg wszystko OK. Po założeniu bagaźnika rowerowego na hak(4ry rowery) caly bagaźnik z rowerami jest opuszczony za bardzo w tył, skutkiem czego czasem przy duźych nierównościach, bagaźnik potrafi otrzeć się o asfalt/ szutr. Bez wzglęfu na rodzaj i typ bagaźnika. Jednym słowem hak jest za nisko oraz kula jest zbyt odchylona do tyłu. Jak to poprawić?