Artykuły

Najczęstsze błędy przy montażu haka holowniczego i jak ich uniknąć

Najczęstsze błędy przy montażu haka holowniczego i jak ich uniknąć

Montaż haka holowniczego jest dosyć prostą operacją, którą bez większych problemów powinny przeprowadzić wszystkie osoby, mające chociaż niewielkie doświadczenie z mechaniką samochodową. Oczywiście nie oznacza to, że kiedy będziesz chciał dołożyć hak do samochodu, nie możesz popełnić żadnych błędów. W rzeczywistości jest ich całkiem sporo. W dzisiejszym artykule poznasz najczęstsze z nich i co ważniejsze, dowiesz się, jak ich uniknąć. Zapraszamy do lektury!

Błędy przy montażu haków holowniczych – brak przygotowania

Przygotowanie do montażu haka holowniczego to zupełna podstawa. Sporo osób pomija jednak ten punkt, co prowadzi do niepotrzebnych frustracji, lub co gorsza, uszkodzeń pojazdu lub problemów z legalizacją haka holowniczego w samochodzie. O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz oszczędzić sobie nerwów i pieniędzy przy instalacji haka?

Montaż haka – przepisy przede wszystkim

Nie każdy samochód ma homologację na ciągnięcie przyczep

Zanim rozpoczniesz procedurę montażu haka holowniczego, przede wszystkim sprawdź, czy Twój samochód się do tego nadaje  . Co mamy na myśli? Chociaż są to dosyć rzadkie przypadki, parametry niektórych samochodów uniemożliwiają dołożenie do nich haka holowniczego. Są to przykładowo nieliczne auta hybrydowe i elektryczne. Utarło się nawet stwierdzenie, że pojazdy z tymi napędami generalnie nie mogą ciągnąć przyczep, co jest oczywistym mitem. Warto jednak pamiętać o tym, że takie przypadki się zdarzają i dzięki sprawdzeniu tego zawczasu unikniesz przykrych niespodzianek na stacji kontroli pojazdów przy legalizacji haka.

W jaki sposób możesz sprawdzić, czy możesz ciągnąć przyczepę? To bardzo proste – wystarczy, że zajrzysz do dowodu rejestracyjnego swojego samochodu. Znajdziesz tam dwie interesujące Cię rubryki:

  • O.1 – określa ona maksymalną masę przyczepy z hamulcem najazdowym;
  • O.2 – tutaj sprawdzisz maksymalną masę przyczepy pozbawioną hamulca.

Jeśli te rubryki będą puste niestety Twój pojazd jest nieprzystosowany do ciągnięcia przyczep, co za tym idzie, instalacja haka jest niemożliwa.

  

Jaki hak do samochodu wybrać? Koniecznie sprawdź, co pasuje do Twojego auta

Hak holowniczy do samochodu należy dostosować do modelu i wersji samochodu

Kolejnym błędem przy montażu haka holowniczego do samochodu jest niewłaściwe dopasowanie haka do modelu pojazdu. Haki mogą się od siebie różnić rodzajem w zależności od swojego przeznaczenia i typu samochodu. Przykładowo w autach dostawczych istotnym parametrem może być dostosowanie wysokości kuli, lub możliwość instalacji dodatkowych akcesoriów do haka. Z tego powodu najczęściej montowanymi hakami do pojazdów tego typu są haki holownicze z kulą flanszową, które zapewniają obie te funkcjonalności.

Jeśli nie jesteś pewny, jaki hak do samochodu sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, spieszymy z pomocą. Na naszej stronie w kategorii haki holownicze i wiązki do haków znajdziesz możliwość sprawdzenia wszystkich pasujących haków dedykowanych dla Twojego samochodu, co pozwoli znaleźć Ci najlepsze rozwiązanie.

Zobacz, co jest potrzebne do montażu haka holowniczego, zanim zaczniesz

Ostatnim krokiem do właściwego przygotowania do montażu haka holowniczego, będzie zajrzenie do skrzynki z narzędziami. Sprawdź w instrukcji swojego haka oraz specyfikacji samochodu, jaki sprzęt będzie potrzebny, żebyś w trakcie montażu haka nie musiał przerywać pracy i jechać do najbliższego sklepu. Z całą pewnością zaopatrz się wcześniej w klucz dynamometryczny, gdyż poszczególny elementy haka powinny być dokręcone z konkretną siłą.

Montaż haka – procedura bez błędów

Kiedy etap przygotowania będziesz miał już za sobą, pora brać się do pracy. Jakie są najczęściej popełnianie błędy przy samej procedurze montażu haka holowniczego do samochodu?

Jak zamontować hak holowniczy? Przede wszystkim zgodnie z instrukcją!

Instrukcja montażu haka holowniczego to podstawa przy pracy

Bardzo często spotykanym błędem przy montażu czegokolwiek, nie tylko haka holowniczego, jest niekorzystanie z instrukcji załączonej do produktu. Wiele osób wychodzi z założenia, że tak prosta operacja nie wymaga żadnych dodatkowych informacji, lub że jeśli robili coś już kilka razy, z pewnością sobie poradzą. Nie jest to takie oczywiste – każda instalacja haka jest nieco inna i nawet jeśli ma się doświadczenie, powinno się zajrzeć do instrukcji.

Jeśli się z nią nie zapoznasz, możesz przykładowo skręcić całą konstrukcję na sztywno przed zamontowaniem haka. To częsty i niebezpieczny błąd – prowadzi do zbędnych naprężeń elementów montażowych i może skrócić żywotność haka holowniczego, lub w skrajnych przypadkach doprowadzić do awarii. Każdy producent na pewno poinformuje Cię o podobnych niuansach – spójrz więc do instrukcji i sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę.

Demontaż zderzaka przy instalacji haka holowniczego

Demontaż zderzaka przy montażu haka holowniczego nie jest skomplikowany i nie powinien sprawić większych problemów

W niektórych przypadkach belkę mocującą haka holowniczego umieszcza się w miejsce elementów konstrukcyjnych. Jeśli ten sposób montażu występuje także w Twoim samochodzie, nie obejdzie się bez demontażu zderzaka.   W przypadku gdy masz doświadczenie z mechaniką samochodową, nie będzie to dla Ciebie żadnym wyzwaniem. Pamiętaj jednak o tym, że do demontażu zderzaka trzeba podejść z odpowiednią delikatnością. Jeśli pogubisz zaczepy, lub wygniesz blachę, Twój samochód znacznie straci na estetyce. W najgorszym wypadku nie będzie możliwe ponowne zamontowanie zderzaka po instalacji haka.

Jak podłączyć wiązkę od haka? Nie ignoruj instrukcji

Przy wyborze haka holowniczego będziesz miał do wyboru wiązkę uniwersalną lub dedykowaną do pojazdu

Ten błąd przy dorabianiu haka do samochodu   jest ściśle związany z nieczytaniem instrukcji. W zależności od modelu haka i marki oraz typu Twojego pojazdu możesz być zmuszony do zastosowania różnych rozwiązań. W przypadku wiązki uniwersalnej będziesz musiał wyszukać przewody od świateł i połączyć je szybkozłączkami dołączonymi do zestawu haka holowniczego. Możesz także dolutować je do wiązki. W porównaniu do wiązki uniwersalnej wiązka dedykowana nieco ułatwi Ci zadanie – ograniczy się ono do powpinania przewodów w odpowiednie złącza.

Niezależnie od typu wiązki pamiętaj, że jeśli popełnisz błąd, będzie to miało bezpośredni wpływ na Twoje bezpieczeństwo i sprawność Twojego samochodu. Przy nieodpowiednim połączeniu mogą przestać działać kierunkowskazy i światło stopu, natomiast w najbardziej skrajnym przypadku uszkodzeniu może ulec cała instalacja i niezbędna będzie kosztowna wizyta u elektromechanika.

Błędy po zamontowaniu haka holowniczego

Kiedy Twój zderzak oraz nowy hak będą już na miejscu, Twoje zadanie będzie można uznać prawie za zakończone. Dlaczego prawie? Są jeszcze dwa często spotykane błędy, mające miejsce, kiedy hak jest już na swoim miejscu. Pierwszy z nich to…

Brak legalizacji haka po montażu

Legalizacja haka holowniczego w urzędzie komunikacji zakończy proces montażu haka

Montaż haka do samochodu  będzie w pełni zakończony wtedy, kiedy znajdzie on swoje potwierdzenie w dokumentach pojazdu. Pamiętaj, że bez legalizacji haka narażasz się na nieprzyjemności ze strony policji – jazda z samochodem z hakiem bez legalizacji to wykroczenie. Twój samochód nie przejdzie również okresowego badania technicznego. Co zrobić, żeby tego uniknąć?

Swoje pierwsze kroki musisz skierować na stację kontroli pojazdów. Na miejscu wykonasz tam częściowy przegląd techniczny. Na całe szczęście jego koszt nie jest zbyt wysoki – wynosi 35 złotych.

Po odbyciu częściowego przeglądu technicznego dostaniesz odpowiednie zaświadczenie od diagnosty. Musisz udać się z nim do właściwego dla Ciebie Wydziału Komunikacji. Tam informacja o Twoim haku holowniczym zostanie uwzględniona w dowodzie, a Ty będziesz mógł bez żadnych obaw poruszać się pojazdem po drogach publicznych. Ile kosztuje wbicie haka w dowód? Dokonanie tego wpisu w dowodzie rejestracyjnym jest bezpłatne.

Niesprawdzenie konstrukcji po montażu

Ostatnim błędem, jaki możesz popełnić przy montażu haka holowniczego, jest niesprawdzenie stabilności konstrukcji po krótkim czasie użytkowania. Miej na względzie, że zamontowane przez Ciebie elementy będą pracować podczas jazdy, więc podobnie jak w przypadku śrub mocujących koła samochodowe, konieczne będzie ich sprawdzenie po montażu. Po jakim czasie dokonać takiego samodzielnego przeglądu? Po raz kolejny będziesz musiał zajrzeć do instrukcji, żeby poznać odpowiedź na to pytanie. Standardowo poleca się sprawdzić dokręcenie śrub po około 1000 kilometrów, jednak ten parametr może się różnić w zależności od producenta haka, jego typu, czy sposobu eksploatacji.

Uniknij często popełnianych błędów przy samodzielnym montażu haka holowniczego! 

Wiesz już, jakie są najczęściej popełniane błędy przy montażu haka holowniczego do samochodu. Jeśli zwrócisz uwagę na takie kwestie, jak prawidłowe podłączenie wiązki haka, delikatny demontaż zderzaka, czy dopilnowanie wszystkich przepisów, samodzielny montaż haka nie sprawi Ci żadnych problemów ani w trakcie czynności, ani już po jej wykonaniu.

Jeśli masz jakiekolwiek problemy przy mocowaniu haka zakupionego w naszym sklepie, zawsze służymy pomocą – sklep HAK-HOL zaprasza do kontaktu. Dokładnie opisz nam swój problem, dołączając do wiadomości zdjęcia Twojego samochodu oraz instrukcji a my pomożemy Ci całą naszą wiedzą i doświadczeniem.

Zaciekawił Cię temat błędów przy montażu haka holowniczego i chcesz poszerzyć swoją wiedzę? Inne artykuły na temat haków holowniczych już czekają. Dowiesz się z nich na przykład jak powstają haki holownicze, lub jak zamontować zabezpieczenie antykradzieżowe do bagażnika rowerowego. 

    Dodaj komentarz