wrz
13,
2024
Wiązki haków holowniczych dzieli się na wersję 7 i 13 PIN. Na temat tej drugiej narosło sporo niedomówień, które rozwiewamy w tym artykule! Jeśli ...
Lato a wraz z nim sezon rowerowy trwa w najlepsze. Wielu amatorów aktywnego wypoczynku z całą pewnością będzie chciało zabrać swoje dwa kółka w nowe miejsca i za ich pomocą odkrywać ciekawe szlaki. Jeśli to również Twój plan, pamiętaj o relacji pomiędzy bagażnikiem rowerowym a przepisami ruchu drogowego, żeby nie narażać się na niepotrzebny stres i wydatki. Na co musisz zwrócić uwagę, by nie dostać mandatu? Jaki bagażnik rowerowy wybrać, żeby uniknąć problemów przy kontroli? Sprawdź ten artykuł, żeby się dowiedzieć!
Chociaż obecnie wiele się w tej materii pozmieniało, bagażnik rowerowy i przepisy nie zawsze szły ze sobą w parze. Jeszcze całkiem do niedawna, bo aż do 1 stycznia 2016 roku, bagażnik rowerowy był w naszym kraju nielegalny. Dlaczego?
Jak to niestety dosyć często bywa, winne były niedoprecyzowane i wykluczające się nawzajem przepisy. Bagażnik rowerowy zasłaniał tablicę rejestracyjną, a zgodnie z obowiązującym wówczas prawem każdy pojazd mógł być wyposażony tylko w dwie legalne sztuki rejestracji. Teoretycznie nie powinno to stanowić żadnej przeszkody. Wystarczyło przepiąć tablicę na bagażnik rowerowy – przepisy powinny zostać spełnione… ale tutaj pojawiał się drugi problem. Tablica musiała znajdować się na pojeździe i ustawodawca nie przewidział żadnej innej możliwości jej zamontowania.
Co bardziej pomysłowi kierowcy próbowali ominąć te restrykcje na różne sposoby, na przykład przylepiając kartonowe tablice z numerem rejestracyjnym na bagażnik rowerowy. Przepisy jednak pozostawały bezwzględne i większość takich prób kończyła się mandatem.
Na całe szczęście ustawodawcy w końcu dostrzegli paradoksalne zapisy ograniczające jazdę z bagażnikiem rowerowym na hak, a przepisy zostały zmodyfikowane w taki sposób, by już więcej nie było z tym problemów. Nie oznacza to oczywiście, że kiedy będziesz chciał zabrać swój bagażnik rowerowy w trasę, nie musisz zwrócić uwagi na kilka szczegółów.
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy został prawnie uznany w 2016 roku, a mówiąc bardziej konkretnie, w 2016 roku zostały doprecyzowane kłopotliwe przepisy, o których wspominaliśmy wcześniej. Stało się to za pomocą Obwieszczenia ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie […] warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W kontekście bagażnika do przewożenia rowerów najważniejszy jest zapis z Działu 3. „Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem”, §7, punkt 8 a. Czego się w nim dowiesz?
Ustawodawca określa tam dodatkowe warunki, które musi spełnić kierowca montujący do swojego pojazdu dodatkowy bagażnik, jeśli ten nie spełnia warunków określonych w Artykule 60. Prawa o ruchu drogowym (czyli zasłania tablicę rejestracyjną lub światła). Przejdźmy więc do konkretów.
Podstawową rzeczą, o której musisz pamiętać, kiedy chcesz zamontować bagażnik rowerowy na hak to odpowiednie oświetlenie. W dużej części wypadków takie rozwiązanie zasłoni lampy Twojego samochodu, w związku z czym będzie musiał być wyposażony w dodatkowe światła. W przypadku bagażnika rowerowego montowanego na haku nie powinno to stanowić zbyt dużego problemu – są one wyposażone w swój system świateł, sterowany za pomocą podłączenia bagażnika do wiązki elektrycznej w samochodzie.
W tym miejscu musisz pamiętać o tym, że zestaw świateł bagażnika musi być kompletny. Kiedyś standardem były wtyczki 7-pinowe i jeśli Twój pojazd taką posiada, niestety nie zda ona egzaminu. Dlaczego? Takie podłączenie nie obsługuje świateł cofania, co jest niezgodne z prawem. Co istotne, nawet jeśli wyposażysz się w bagażnik rowerowy na hak z prawidłową, 13-pinową wiązką, jeśli Twój samochód ma wiązkę 7-pinową, w dalszym ciągu nie zadziała to poprawnie i bagażnik dalej nie będzie miał sprawnego kompletu oświetlenia. Można wykonać podłączenie obu tych wiązek za pomocą specjalnej przejściówki — w sklepie HAK-HOL znajdziesz specjalny adapter wiązki haka holowniczego z 7-pin na 13-pin — jednak takie rozwiązanie służy jedynie do zapewnienia możliwości podłączenia jednego gniazda z drugim. Auto wyposażone w 7-pinową wiązkę przekaże do bagażnika tylko sygnały tych świateł, których ma możliwość, więc wymagane przez przepisy światła cofania nie zadziałają. W odwrotnej sytuacji kiedy Twój bagażnik ma wtyczkę 7-pinową, a samochód 13-pinową, również nie wypełnisz wymaganych reguł, gdyż taki bagażnik świateł cofania po prostu fizycznie nie posiada. Z tego powodu kiedy decydujesz się na hak holowniczy, którego przeznaczeniem ma być transport rowerów, najlepiej wybierz od razu wersję wyposażoną w 13-pinową wiązkę, żeby uniknąć dalszych komplikacji.
Kolejną ważną po oświetleniu rzeczą, jest waga Twoich rowerów. W przypadku bagażnika na hak ten temat jest złożony, gdyż co prawda każdy producent deklaruje jaki maksymalny ciężar może udźwignąć jego platforma, jednak nie zawsze jest to zgodne ze specyfikacją haka. Wiąże się to z ważnym parametrem haka holowniczego, czyli maksymalnym naciskiem pionowym, wyrażanym w instrukcjach i specyfikacjach haków literą S. W kontekście bagażnika na hak jest to kluczowe, ponieważ cały ciężar konstrukcji spoczywa bezpośrednio na haku, w przeciwieństwie do, chociażby przewożenia przyczep, gdzie rozkłada się on bardziej równomiernie. Weź również pod uwagę fakt, że liczy się tutaj nie tylko sam ciężar ładunku, ale też samego uchwytu. Dlaczego?
Weźmy na przykład taką sytuację: Twój bagażnik ma deklarowany udźwig 30 kg, natomiast maksymalny dopuszczalny nacisk pionowy haka wynosi 40 kg. Teoretycznie wszystko powinno mieścić się w dopuszczalnych normach, nawet jeśli wykorzystasz maksymalnie udźwig bagażnika. Co, jednak jeśli on sam waży około 15 kg? Daje nam to łączną wagę 55 kg, która przekracza już współczynnik S haka o 5 kg, natomiast on sam może ulec uszkodzeniu. Pamiętaj, aby zawsze dokładnie sprawdzać specyfikację produktów i wagę Twoich ładunków, żeby uniknąć tego typu sytuacji. Poza wagą znajdziesz tam także maksymalne wymiary rowerów, które mogą być przewożone w danym bagażniku, czy przykładowo maksymalne obciążenie przypadające na jeden uchwyt rowerowy (w przypadku bagażników na kilka rowerów).
Wiele osób decyduje się na nieco inne rozwiązanie, niż bagażnik na hak, mianowicie na bagażnik rowerowy na klapę. Przepisy w tej sytuacji wcale nie różnią od tych, które zdążyłeś już poznać. Kluczowe jest, by ani bagażnik, ani przewożone rowery w żaden sposób nie ograniczały Twojej widoczności, nie nachodziły na tylne lampy, oraz nie zasłaniały rejestracji – nawet częściowo.
W przypadku bagażnika rowerowego na klapę przepisy wyglądają tak samo jak w przypadku bagażnika na hak, jest tutaj jednak pewien krótki wątek, który warto rozwinąć osobno — oświetlenie. Większość bagażników rowerowych na klapę nie jest wyposażona w swój system świateł, co oznacza, że jeśli po ich zamontowaniu Twoje lampy przestaną być widoczne, konieczny będzie zakup dodatkowej listwy świetlnej, którą przymocujesz bezpośrednio do bagażnika. Nie powinien być to większy problem — są one dostępne na stronie HAK-HOL w kategorii listwy świetlne do bagażników rowerowych i przyczep, natomiast ich mocowania są na tyle uniwersalne, że dopasujesz je do każdego bagażnika na klapę.
Poza tym zwróć uwagę na wszystkie rzeczy, które uwzględnisz także w przypadku bagażnika rowerowego na hak. Nie przekraczaj zaleceń producenta w sprawie dopuszczalnej wagi i wymiarów rowerów przewożonych w bagażniku rowerowym na hak, upewnij się że nie zasłania on tablicy rejestracyjnej (w razie potrzeby udaj się do urzędu komunikacji po duplikat) i jedź ostrożnie, by nie narazić innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo.
Kolejnym warunkiem, jaki musisz spełnić, by móc poruszać się legalnie po drodze z bagażnikiem na hak lub z bagażnikiem na klapę z listwą świetlną, jest posiadanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej, gdyż w większości przypadków rejestracja będzie zasłonięta po założeniu na samochód platformy rowerowej. Co należy zrobić, żeby móc ją uzyskać? Na całe szczęście nie jest to żadna skomplikowana procedura — wystarczy, że udasz się do właściwego dla siebie urzędu komunikacji i złożysz odpowiedni wniosek oraz przedstawisz wymagane dokumenty.
Jakie dokumenty są potrzebne do wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej? Najczęściej niezbędny będzie tylko dowód osobisty, lub inny dokument ze zdjęciem, by potwierdzić Twoją tożsamość. Oczywiście odbywa się to w ten sposób kiedy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna. W przypadku, jeśli właściciel to osoba prawna (samochód jest przykładowo zarejestrowany na firmę), konieczny będzie także aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. W momencie gdy Twoja tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy będzie już gotowa do odbioru, pamiętaj, aby udać się do urzędu komunikacji z dowodem rejestracyjnym pojazdu — potwierdzi ona Twoje prawo własności samochodu.
Procedura wyrabiania kolejnej tablicy rejestracyjnej jest objęta opłatą. Na szczęście nie odchudzi ona Twojego portfela aż tak bardzo, gdyż wynosi 52,50 zł. Na tę sumę składają się dwie opłaty komunikacyjne: 40 zł za wydanie tablicy, oraz 12,50 zł za znaki legalizacyjne. Pamiętaj, że jeśli nie możesz osobiście udać się do urzędu komunikacji w celu złożenia wniosku o otrzymanie tablicy rejestracyjnej na bagażnik rowerowy, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonać tę czynność przez pełnomocnika. Będziesz się musiał wówczas liczyć z dodatkową opłatą w wysokości 17 zł i dokumentem potwierdzającym udzielenie pełnomocnictwa.
Wiesz już dokładnie, jak powinno wyglądać poruszanie się samochodem z bagażnikiem rowerowym na hak lub klapę, aby przy okazji nie naruszać żadnych przepisów i nie ryzykować otrzymania mandatu. Co jednak w sytuacji, jeśli chcesz zdecydować się na bagażnik dachowy? O jakich przepisach musisz wtedy pamiętać?
Jazda z bagażnikiem dachowym również jest objęta pewnymi restrykcjami. Większość z nich dotyczy maksymalnych odległości od obrysu pojazdów, których nie może przekroczyć Twój ładunek. Przede wszystkim Twoje rowery, ani elementy konstrukcyjne bagażnika nie mogą wystawać więcej niż 0,5 metra poza obrys z przodu pojazdu i więcej niż 2 metry od tylnej płaszczyzny. Pamiętaj także o tym, że całkowita szerokość pojazdu wraz z ładunkiem musi być mniejsza niż 2 metry i 55 centymetrów — jeśli Twój pojazd ją przekroczy, będziesz zobowiązany do jego specjalnego oznaczenia. Wyszczególnione długości definiuje 61. Artykuł Prawa o ruchu drogowym i jak nietrudno się domyślić, ciężko będzie je przekroczyć, używając tylko bagażnika rowerowego na dach, jednak przy okazji warto o tym wspomnieć.
Zwróć również uwagę na to, jaki jest maksymalny udźwig Twojego dachu w samochodzie. Tę informację będziesz mógł znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Miej na względzie, że istotna jest tutaj nie tylko waga samych rowerów, ale także mocującego je uchwytu i bagażnika bazowego. Suma tych wszystkich ciężarów to łączna wartość, której nie możesz przekroczyć, żeby nie narazić się na niebezpieczeństwo związane z uszkodzeniem dachu. Znaczenie ma także odpowiednie rozmieszczenie ciężaru, który powinien być rozłożony możliwie najbardziej równomiernie, by nie narażać poszczególnych części dachu na większe obciążenia punktowe.
Dodatkowo musisz pamiętać, że przewożony ładunek nie może w żaden sposób ograniczać widoczności kierowcy oraz utrudniać prowadzenia pojazdu. Zwróć również uwagę na to, że z rowerami na dachu samochodu wysokość auta znacznie się zwiększy — sprawdź ją przed wyruszeniem w trasę, żeby uniknąć przykrych niespodzianek w tunelach, czy przykładowo przy wjazdach na podziemne parkingi.
Przy bagażnikach rowerowych na dach nie zapominaj również o zdrowym rozsądku. Twoje auto będzie się zachowywało nieco inaczej na drodze, będzie bardziej podatne na wiatr, a jego droga hamowania się wydłuży. Większość producentów bagażników dachowych zaleca nieprzekraczanie prędkości większej, niż 130 km na godzinę.
Niezależnie czy interesuje Cię bagażnik na hak, czy może uchwyt rowerowy na dach, postaw na pewne produkty renomowanych producentów — takie jak bagażniki na stronie HAK-HOL. W naszym sklepie oferujemy jedynie bagażniki rowerowe dopuszczone do ruchu, co jest gwarancją pewnej podróży na każdej trasie. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz niewielkiego uchwytu na dwa rowery, czy właśnie wybierasz się na letni wyjazd z całą rodziną, mamy coś dla Ciebie.
Dla osób ruszających na przygodę w większej ekipie szczególnie polecamy bagażnik rowerowy na cztery rowery Ximplio Ventus. To przystępne cenowo rozwiązanie, które nada się na dłuższe i dalsze podróże. Jego bezsprzeczną zaletą jest głowica rapid-lock, niezwykle ułatwiająca montaż na haku holowniczym — nie będziesz do tego potrzebował żadnych narzędzi! Jeśli natomiast podczas drogi będziesz musiał zajrzeć do przestrzeni bagażowej, z pomocą przyjdzie Ci funkcja uchyłu. Dzięki niej bez problemu odchylisz bagażnik rowerowy na hak i sięgniesz do bagażnika samochodu po niezbędne Ci przedmioty. Ximplio Ventus to także 13-pinowa wiązka, o której zdążyliśmy już wcześniej wspomnieć — to gwarancja, że wszystkie Twoje światła będą działały dokładnie tak, jak należy i unikniesz niechcianych spotkań ze służbami prawa. Warto dodać jeszcze parę słów o świetnym zabezpieczeniu antykradzieżowym, jakim dysponuje Ventus. To dwa systemy zabezpieczeń — osobno na hak, oraz na każdy z rowerów. Dzięki temu zawsze będziesz pewny, że Twoje rowery są bezpieczne i nie będziesz musiał obawiać się oddalania od samochodu, co może być niezwykle istotne na wakacyjnym wyjeździe.
Jeśli nie potrzebujesz tak dużej przestrzeni do załadowania swoich rowerów i wystarczy Ci uchwyt na dwie, lub trzy sztuki, musisz wiedzieć, że ten model bagażnika na hak występuje także w mniejszych wersjach. Ximplio Ventus na dwa, lub na trzy rowery to gwarancja tych samych funkcjonalności w bardziej kompaktowym wydaniu — również znajdziesz tam wygodną głowicę rapid-lock, funkcję uchyłu, czy zabezpieczenia antykradzieżowe.
Jeśli kompletnie nie wiesz jaki bagażnik rowerowy wybrać, możesz również skorzystać z dostępnej na naszej stronie opcji wyboru bagażnika według modelu samochodu. Wystarczy, że klikniesz interesującą Cię markę pojazdu i znajdziesz Twoją wersję pojazdu. Sprawdź również nasze inne artykuły, które pomogą Ci znaleźć idealny bagażnik dla Ciebie — przykładowo Jaki bagażnik rowerowy będzie dla mnie odpowiedni?
Bagażnik rowerowy na hak — przepisów, których musisz przestrzegać, kiedy wybierasz się z nim w drogę, nie jest zbyt dużo. Przede wszystkim miej na względzie to, że Twój bagażnik nie powinien w żaden sposób ograniczać widoczności potrzebnej Ci do manewrowania i jazdy. Twoje światła muszą być widoczne, a jeśli nie jest to możliwe, konieczne będzie wybranie modelu bagażnika z dodatkowym oświetleniem w wersji 13-pin — wersja 7-pinowa nie umożliwi poprawnego działania kompletu świateł. Miej również na względzie widoczność tablicy rejestracyjnej — w przypadku większości bagażników rowerowych ta będzie zasłonięta, co wymusza na Tobie konieczność udania się do urzędu komunikacji i wyrobienia dodatkowej, którą umieścisz bezpośrednio na bagażniku. Jeśli posiadasz bagażnik rowerowy na klapę, przepisy wcale się nie różnią. Natomiast kiedy interesuje Cię uchwyt rowerowy na dach, nie masz raczej większych zmartwień pod kątem prawnym. Pamiętaj, że podobnie jak w przypadku każdego innego wiezionego ładunku, nie może on ograniczać widoczności i wystawać znacznie poza obrys pojazdu.
Odpowiedzi:0