lis
29,
2024
Quady to niewielkie, czterokołowe pojazdy, które już dawno zaskarbiły sobie sympatię miłośników jazdy off road. Trudno się temu dziwić – quadem ...
Posiadanie haka holowniczego w samochodzie to niewątpliwie duża wygoda, ułatwienie przewozu ładunków i zwiększenie funkcjonalności pojazdu. Pamiętaj tylko, że sam montaż haka u mechanika lub w przydomowym warsztacie to nie wszystko — konieczne będzie jeszcze dopełnienie związanych z tym formalności, czyli legalizacja haka. Czy można dostać mandat za brak wpisu w dowodzie odnośnie użytkowanego przez Ciebie haka holowniczego? Ile kosztuje częściowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów? Sprawdź odpowiedzi w poniższym artykule od sklepu HAK-HOL!
Homologacja to cały proces mający za zadanie sprawdzić, czy dana część samochodu nadaje się do bezpiecznego ruchu po drogach publicznych. W przypadku haka holowniczego opiera się na rygorystycznych testach obciążeniowych i zmęczeniowych. Działania te mają na celu sprawdzenie, czy hak jest w stanie wytrzymać poddanie określonym ciężarom oraz czy jego konstrukcja spełnia normy dotyczące wytrzymałości i bezpieczeństwa.
Oznaczenie homologacji znajdziemy na tabliczce znamionowej umiejscowionej na haku holowniczym – stanowi ona informacje odnośnie zgodności produktu z normami i przepisami obowiązującymi w danym kraju. Znak homologacji składa się z litery „e” oraz cyfr przypisanych do poszczególnych państw – w przypadku Polski będzie to „e20”. Aby zalegalizować hak holowniczy, musimy mieć na nim stosowną adnotację od producenta odnośnie numeru homologacji.
Tabliczka znamionowa zawiera również dane techniczne takie jak:
Jeżeli chcemy korzystać z haka holowniczego w Polsce, obowiązkiem prawnym właściciela auta jest rejestracja haka. Aby zalegalizować nasz zaczep kulowy, musimy w pierwszej kolejności zainstalować go w naszym aucie. Następnie, po poprawnym zamontowaniu haka, konieczne będzie udanie się do stacji kontroli pojazdów. Na miejscu, diagnosta dokładnie przeprowadzi weryfikację zarówno w kwestii poprawności montażu, jak i zgodności haka z normami homologacyjnymi. Jeżeli hak spełnia wszystkie wymagane standardy, wystawione zostanie odpowiednie zaświadczenie potwierdzające przeprowadzenie częściowego przeglądu technicznego, którego koszt w tym wypadku wynosi 35 zł. Z dokumentem otrzymanym na stacji kontroli pojazdów właściciel samochodu powinien udać się do wydziału komunikacji, aby zarejestrować hak w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Rejestracja haka holowniczego w Polsce jest bezpłatna. Jeśli nie mamy czasu bądź możliwości osobistego stawienia się w wydziale komunikacji, możemy zlecić to zadanie pełnomocnikowi – w tym wypadku trzeba będzie jednak przygotować się na niewielki wydatek. Na ten moment rejestracja haka przez osobę trzecią kosztuje 17 zł.
Do zarejestrowania haka holowniczego będzie nam potrzebny:
Zasadniczo po zamontowaniu haka holowniczego w naszym samochodzie powinniśmy od razu udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów celem wykonania częściowego przeglądu technicznego. Od momentu uzyskania zaświadczenia od diagnosty mamy 30 dni na zarejestrowanie haka. Po upływie tego czasu podczas kontroli policyjnej możemy zostać ukarani grzywną zupełnie jak w przypadku, gdy w ogóle nie odwiedzimy stacji diagnostycznej.
Podczas zakupu używanego haka holowniczego warto sprawdzić w pierwszej kolejności czy posiada on tabliczkę znamionową z widocznym numerem homologacji, oraz czy nie był naprawiany. Jeśli tego nie zrobimy, to podczas przeglądu technicznego naszego auta na stacji kontroli pojazdów możemy się rozczarować. Diagnosta może nie potwierdzić legalności naszego haka holowniczego, czego następstwem jest otrzymanie negatywnego wyniku podczas obowiązkowego przeglądu technicznego samochodu. Jeśli przytrafi się nam taka sytuacja mamy do wyboru dwa wyjścia — kontakt ze sprzedającym lub z producentem. W przypadku gdy osoba od której kupiliśmy hak, nie posiada do niego tabliczki znamionowej, wówczas zostaje nam tylko sprawdzić, kto jest jego producentem. Następnie powinniśmy potwierdzić specyfikację oraz pochodzenie haka wraz z jego wytwórcą, aby dopasować odpowiednią informację o homologacji do swojego modelu. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, otrzymamy od producenta nową tabliczkę znamionową — w przeciwnym wypadku nasz hak nie będzie nadawał się do montażu.
Zdarza się, że w przypadku pojazdów ze Stanów Zjednoczonych występuje specyficzny problem — hak holowniczy widnieje w dokumentach, mimo że fizycznie nie jest on zainstalowany. Ten kłopot można rozwiązać w bardzo prosty sposób — przeprowadzając montaż haka holowniczego, by stan dokumentów zgadzał się ze stanem faktycznym.
W przypadku braku miejsca do wpięcia haka wystarczy, że zakupimy nowy, kompletny hak holowniczy zgodny z aktualnie obowiązującymi normami prawnymi i technicznymi wraz z gwarancją jakości. Jeśli jednak auto posiada już gniazdo mocowania w standardzie Amerykańskim, proponujemy zaopatrzyć się w adapter haka holowniczego do aut z USA, gdyż standardy Amerykańskich haków holowniczych różnią się od tych stosowanych w Polsce i Europie. Bez stosownego adaptera niemożliwym jest korzystanie z urządzenia holującego dostosowanego pod standardy Stanów Zjednoczonych, a tym samym jego legalizacja w naszym kraju. Jeśli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajduje się wpis dotyczący haka holowniczego, nawet jeśli jest obecnie zdemontowany, po zamontowaniu nowego nie będzie konieczna jego ponowna rejestracja. W dalszym ciągu konieczny będzie jednak częściowy przegląd techniczny na stacji diagnostycznej.
Posiadanie sprzęgu holowniczego wiąże się z koniecznością dopełnienia powyższych formalności. Co jednak w sytuacji, kiedy ich nie dopełnimy? Co grozi za niewbicie haka w dowód? Niestety nic przyjemnego. Przede wszystkim kierowca może zostać ukarany mandatem karnym, który waha się od 50 do nawet 500 złotych. Dodatkowo pojazd nie może uzyskać pozytywnego wyniku badania technicznego, co oznacza konieczność ponownego przeprowadzenia przeglądu samochodu po uzupełnieniu brakujących wpisów. Ostatecznie brak adnotacji o haku holowniczym może doprowadzić do zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję, co wymaga dodatkowych formalności i kosztów związanych z jego odzyskaniem.
W innych krajach takich jak Austria czy Holandia restrykcje dotyczące homologacji auta są jeszcze bardziej zaostrzone, a konsekwencje niezarejestrowania haka holowniczego mogą się również wiązać z wysokim mandatem oraz koniecznością demontażu głowicy kulowej pod okiem zagranicznych stróżów prawa. Przed wyjazdem za granice warto więc sprawdzić, czy posiadamy homologację na nasz hak, oraz odpowiedni wpis o jego legalizacji w dowodzie rejestracyjnym, żeby nie narazić się na niepotrzebne konsekwencje.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy musisz rejestrować bagażnik rowerowy? Zgodnie z prawem obowiązującym w naszym kraju nie jest to konieczność, co nie oznacza jednak, że nie należy dopełnić pewnych formalności. Podczas przewożenia rowerów należy przede wszystkim pamiętać o tym, aby ani bagażnik ani transportowane rowery nie zasłaniały tablicy rejestracyjnej, jak i świateł pojazdu. W praktyce najczęściej niestety tak się właśnie dzieje, co wymusza na nas pewne rozwiązania. Zacznijmy od kwestii tablicy rejestracyjnej i świateł – jeśli ze względu na bagażnik rowerowy będą one chociaż częściowo niewidoczne, jesteśmy zobowiązani do udania się do urzędu komunikacji w celu wyrobienia trzeciej tablicy oraz kupienia listwy świetlnej które przymocujemy bezpośrednio do uchwytu rowerowego. Niestosowanie się do tego obowiązku w świetle polskiego prawa może wiązać się z otrzymaniem mandatu karnego w wysokości do 500 zł. W przypadku bagażnika rowerowego żadna dodatkowa legalizacja nie jest wymagana, a montaż dodatkowej tablicy rejestracyjnej nie wymaga dużego nakładu pracy, przy czym pozwala na uniknięcie stresu związanego z konsekwencjami prawnymi w przypadku kontroli drogowej.
Po przeczytaniu artykułu wiesz już, że niezarejestrowanie haka holowniczego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu może skutkować poważnymi konsekwencjami – ale można łatwo ich uniknąć, szczególnie że w Polsce wbicie haka w dowód wykonamy za darmo i od ręki w wydziale komunikacji. Wymaga to jednak przeprowadzenia częściowego przeglądu technicznego. Adaptery do Aut sprowadzanych z USA są niezbędne przy hakach amerykańskich, gdyż ich standardy różnią się od europejskich. Z kolei bagażniki rowerowe nie wymagają legalizacji, ale muszą zapewniać widoczność tablic rejestracyjnych i świateł pojazdu. Jeśli jest to niemożliwe, konieczne będzie zamontowanie na bagażniku trzeciej tablicy lub listwy świetlnej.
Zalegalizowanie haka holowniczego jest kluczowe, gdyż stanowi potwierdzenie zgodności haka z aktualnie obowiązującymi standardami prawnymi i technicznymi. Czy warto kupować używany zaczep kulowy? Osobiście odradzamy korzystanie z tego rozwiązania, ponieważ może się to wiązać z mandatem karnym, utratą dowodu osobistego oraz brakiem możliwości pozytywnego przejścia przeglądu technicznego. Warto natomiast zainwestować w hak, który posiada certyfikat jakości oraz niezbędną homologację. Z pewnością oszczędzi to nam wiele czasu i nerwów. Korzystając z naszych produktów przestrzeganie wymogów formalnych związanych z instalacją haka holowniczego staje się niezwykle proste – sprawdź naszą ofertę!
Odpowiedzi:0