Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Wiązka haka holowniczego – 13-PIN bez tajemnic!

Wiązka haka holowniczego – 13-PIN bez tajemnic!

Wiązki 13 PIN do haków holowniczych

Wiązka do haka to niezbędna część każdego zestawu holowniczego. Za jej pomocą samochód wysyła sygnały elektryczne do przyczepy samochodu, czy do bagażnika rowerowego, dzięki czemu akcesorium może mieć odpowiednio działające oświetlenie, czy inne funkcje. Na rynku najczęściej można spotkać się z wiązką haka 7 PIN i 13 PIN. Dzisiaj weźmiemy pod lupę tę drugą wersję, wokół której narosło sporo różnych mitów wartych sprostowania. Jeśli chcesz poznać pełną funkcjonalność wiązki haka 13 PIN – koniecznie sprawdź nasz artykuł!

Wiązka haka 13 pin i wiązka haka holowniczego 7 pin porównanie

Wiązka haka holowniczego 7 PIN i 13 PIN – podobieństwa i różnice

W ramach krótkiego wprowadzania przyjrzymy się podstawowym informacjom dotyczącym wiązki haka holowniczego, by osoby mniej zorientowane w tym temacie dokładnie zrozumiały, jakie są najważniejsze podobieństwa i różnice pomiędzy najpopularniejszymi rodzajami tych urządzeń. To, co łączy zarówno wiązkę 13 PIN i 7 PIN to fakt, że obie przekazują sygnały świateł mijania, pozycyjnych, stopu, przeciwmgielnych i kierunkowskazów. Na tym jednak ich wspólne cechy się kończą – więc jakie są różnice pomiędzy wiązkami 7 i 13 PIN?

Jak wskazuje sama ich nazwa, wiązkę do haka 7 PIN i 13 PIN odróżnia przede wszystkim liczba pinów i ich rozstaw w gnieździe. Przez to niemożliwe jest podłączenie wtyczki 7 PIN do gniazda 13 PIN i odwrotnie chyba, że zostanie zastosowana specjalna przejściówka (dostępne są u nas obie ich wersje: 7 na 13 PIN i 13 na 7 PIN). Co ważne nie jest to tylko różnica konstrukcyjna. Niesie ona za sobą dodatkowe konsekwencje i zmiany w sposobie działania obu typów wiązek do haków holowniczych.

Każdy z pinów w gnieździe haka holowniczego ma swoje zadanie i przekazuje inne informacje do akcesorium podłączonego do haka. Wiązka do haków 13 PIN ma więcej połączeń (niekoniecznie musi ich być 13, ale ten temat rozwiniemy później), dzięki czemu może przekazać więcej impulsów elektrycznych do bagażnika rowerowego na hak, czy przyczepy. W ten sposób wiązka 13 PIN zapewnia im działający komplet oświetlenia (w tym światła cofania, niedostępne w wiązkach 7 PIN), stałe napięcie, czy przykładowo opcję ładowania akumulatora. Te dodatkowe funkcje nie są dostępne w przypadku wiązek haków 7 PIN, gdyż po prostu fizycznie w ich gniazdach nie ma połączenia, które by to umożliwiło.

Co wybrać? Wiązka 7 PIN vs wiązka haka 13 PIN

Jeśli zastanawiasz się, czy lepszym wyborem byłaby dla Ciebie wiązka 7 PIN, czy 13 PIN, spieszymy z odpowiedzią. Wszystko zależy od tego, jakie dodatkowe akcesoria zamierzasz podłączać na hak od samochodu. Przykładowo w przyczepach lekkich o Dopuszczalnej Masie Całkowitej (DMC) do 750 kg światła cofania nie są wymagane, więc można je spokojnie holować przy użyciu wiązki z mniejszą ilością pinów.

Mimo wszystko zawsze polecamy naszym klientom wiązkę haka 13 PIN. Dlaczego? Jest ona po prostu bardziej uniwersalna. Jeśli będziesz miał potrzebę holować przyczepę z wiązką 7 PIN, to dalej możesz to zrobić za pomocą specjalnej przejściówki, jednocześnie nic nie tracąc. Odwrotnie jest to już znacznie bardziej problematyczne, gdyż nawet jeśli podłączysz hak 7 PIN z akcesorium na 13 PIN światła cofania i inne funkcje nie zadziałają poprawnie.

Pamiętaj, że posiadanie światła cofania w przyczepie innej niż lekka (powyżej 750 kilogramów), bagażniku rowerowym na hak, czy w bagażniku rowerowym na klapę (o ile zasłania on światła pojazdu) jest prawnym obowiązkiem. Jeśli więc zdecydujesz się na wiązkę 7 PIN, możesz narazić się na nieprzyjemności podczas rutynowej kontroli drogowej, kiedy będziesz jechał na wakacyjny wyjazd.

Wiązka haka holowniczego 13 PIN to standard europejski

Wiązki haków 13 PIN do samochodu – niemiecka wersja haka?

Skoro wiesz już na czym polegają główne różnicę pomiędzy wiązkami 13 PIN i ich odpowiednikami, przejdźmy do mitów i niejasności, które narosły wokół wiązek elektrycznych do haka z większą ilością pinów. Pierwszym z nich jest często spotykane stwierdzenie, że wiązka haka holowniczego 13 PIN to niejako niemiecka wersja wiązki, podczas gdy w Polsce stosuje się standard 7-pinowy.

Oczywiście jest to nieprawda. Oba standardy wiązek elektrycznych do haków holowniczych są spotykane w całej Europie, niezależnie od tego, czy mówimy o naszym kraju, Niemczech, Francji, Włoszech, czy innych państwach. Możesz kupić samochód w Polsce, który będzie wyposażony w hak z gniazdem 13 PIN i kupić w Niemczech zestaw holowniczy w wersji na 7 PIN.

Skąd więc wzięło się to nieporozumienie? Najprawdopodobniej wyniknęło z bardzo prozaicznego powodu – dostępności i popularności wiązek haków w Polsce i w Niemczech. W dawniejszych latach ogromna część aut używanych trafiała do nas zza zachodniej granicy, gdzie wiązka haka 13 PIN była zdecydowanie popularniejszym rozwiązaniem, niż częściej wówczas spotykana u nas wiązka 7 PIN.

Warto również dodać, że wiązki 13 PIN zostały stworzone w Niemczech przez popularną do dzisiaj markę Erich Jaeger, co także mogło mieć wpływ na lepszy dostęp Niemców do tego rozwiązania. Nie bez znaczenia były zapewne także bagażniki rowerowe, które zaczęły się popularyzować za granicą już dawno, podczas gdy u nas zmieniono przepisy i pozwolono w pełni legalnie ich używać dopiero niecałą dekadę temu (możesz o tym przeczytać szerzej w artykule o przepisach dotyczących bagażników rowerowych na hak i na klapę).

Jak podłączyć wiązkę haka 13 PIN schemat

Jak podłączyć wiązkę haków holowniczych 13 PIN do wtyczki?

Pytanie w powyższym nagłówku wydaje się dosyć banale, jednak absolutnie takie nie jest. Podłączenie wtyczki wiązki haka holowniczego 13 PIN nie jest takie proste i intuicyjne, jak ma to miejsce w przypadku wersji na 7 pinów. Zdarzyło nam się nawet otrzymywać skargi na niedziałające wtyczki zakupione w naszym sklepie, gdzie jedynym problemem było po prostu nieprawidłowe podłączenie jej z gniazdem w samochodzie.

Wtyczka wiązki haka 7 PIN jest niezwykle prosta do podłączenia – wystarczy jedynie wcisnąć ją do gniazda. W przypadku wiązki 13 PIN należy delikatnie wsadzić  wtyczkę do gniazda w samochodzie i lekko ją przekręcić (obrót o około 45 stopni) w celu zablokowania połączenia. Dopiero taki sposób montażu zagwarantuje pewne i prawidłowe działanie całego zestawu.

Tak jak wspominaliśmy, nie jest to intuicyjne i absolutnie nie dziwimy się nikomu, kto popełnił ten błąd. Zwłaszcza mogło dotyczyć tych osób, które wcześniej korzystały jedynie z wiązek haka holowniczego 7 PIN, w której wtyczkę podłącza się w zdecydowanie bardziej oczywisty sposób.

Wiązka elektryczna haka 13 PIN – ile naprawdę ma pinów?

Kolejną problematyczną kwestią jest ilość pinów w wiązce haka do samochodu 13 PIN. Wydaje się, że odpowiedź na pytanie z nagłówka jest banalna, ale po raz kolejny logika może tutaj nieco zawodzić. Okazuje się bowiem, że wiązka haka 13 PIN może mieć na przykład… 8 pinów. Jak to jest możliwe i dlaczego wtyczka z 8, 10 albo 11 pinami nie należy do osobnej kategorii samochodowych wiązek elektrycznych?

Różnica pomiędzy wiązką 7 PIN i 13 PIN nie zależy tylko od ilości pinów, ale także od ich rozmieszczenia, budowy (w przypadku wersji 7 PIN są one nieco grubsze) i wspominanego wcześniej sposobu połączenia z gniazdem. Może się więc zdarzyć tak, że kiedy kupisz samochód z hakiem z wiązką na 13 pinów lub samą wiązkę, fizycznie będzie ich mniej, ale będą rozmieszczone identycznie, jak w przypadku wtyczki z pełną ilością pinów i kompatybilne w montażu z innymi akcesoriami na 13 PIN.

Skąd wynika ta sytuacja? Najczęściej z oszczędności – zarówno po stronie producenta wtyczek, jak i ich użytkownika. Każdy z pinów w wiązce haka holowniczego spełnia określoną funkcję. Przykładowo jeden służy do przekazywania informacji o kierunkowskazach, inny odpowiedzialny jest za światło stopu, jeszcze inny za światło cofania. Są także piny służące do przekazywania stałego napięcia (służącego do zasilania przyczepy kempingowej lub na przykład samochodu dostawczego typu chłodnia), czy do ładowania akumulatorów.

Jeśli zamierzasz używać swojej wiązki haka jedynie do przewożenia platformy rowerowej na hak, jest Ci potrzebny jedynie komplet oświetlenia, a funkcje takie jak ładowanie akumulatora są raczej zbędne. Z tego powodu producenci wiązek elektrycznych haków holowniczych nie zmuszają swoich klientów do dodatkowego płacenia za funkcje, które są potrzebne stosunkowo wąskiej grupie użytkowników i nie dodają ich do każdej wiązki. Możesz więc zapłacić mniej za wiązkę 13 PIN obsługującą wymagany prawnie komplet oświetlenia w przyczepie, czy platformie na rowery i w razie potrzeby rozszerzyć ją o inne funkcjonalności. To dobra decyzja, gdyż wiązki wyposażone w stały plus i ładowanie akumulatorów byłyby znacznie droższe a dla większości użytkowników nie byłoby to zbyt przydatne.

Stały plus w wiązce do haka holowniczego 13 PIN

Co zrobić, kiedy potrzebujesz stałego plusa w wiązce haka 13 PIN?

Co jeśli nie wiedziałeś o powyższych zależnościach, kupiłeś wiązkę haka 13 PIN, która nie obsługuje stałego plusa, ale jednak okazało się, że może Ci się to przydać? Na całe szczęście nie jest to taki duży problem. W HAK-HOL są dostępne moduły wiązki haka holowniczego, które dodadzą do Twojej instalacji stały plus w prosty sposób, bez konieczności kosztownych i skomplikowanych modyfikacji całej instalacji.

Uniwersalny moduł do wiązki haka 13 PIN pozwoli Ci na ładowanie akumulatora, działanie lodówki, chłodni, czy innych akcesoriów wymagających stałego napięcia. Co więcej nie będziesz musiał się martwić o możliwość rozładowania samochodu, podczas dodatkowego zasilania innych urządzeń – moduł wiązki działa w sposób inteligentny i działa dopiero wtedy, kiedy przyczepa jest podłączona a silnik samochodu uruchomiony. Dodatkowo sam będziesz mógł ustalić minimalne naładowanie akumulatora, od którego moduł zacznie działać, co daje Ci możliwość pełnego dopasowania całej instalacji do Twoich osobistych potrzeb.

Wiązki haków holowniczych 13 PIN – koniec z niedopowiedzeniami!

W dzisiejszym artykule poznałeś wszystkie najczęstsze mity, niedopowiedzenia i trudności techniczne związane z wiązką haka holowniczego 13 PIN. Wiesz już, że wcale nie jest to tylko niemiecki model wtyczki oraz że niekoniecznie musi mieć ona 13 pinów. Dowiedziałeś się również nieco więcej o sposobie jej podłączania i stałym plusie, szczególnie przydatnym właścicielom kamperów, chłodni i innych pojazdów, które podczas postoju mogą potrzebować dodatkowego zasilania.

Pamiętaj, że jeśli dalej masz wątpliwości co do wyboru właściwej wiązki haka holowniczego, zawsze służymy pomocą. Doskonale rozumiemy, że wszystkie wyżej opisywane zagadnienia mogą być skomplikowane dla osób, które wcześniej nie miały większego doświadczenia z elektryką samochodową, przyczepami i hakami holowniczymi. Jeśli pomimo lektury tego artykułu dalej chcesz o coś zapytać, lub poprosić o pomoc przy wyborze idealnej wiązki dla Twojego samochodu i Twoich potrzeb, skontaktuj się z nami!

Zapraszamy również do zapoznania się z innymi naszymi artykułami. Dowiesz się z nich wielu ciekawych rzeczy o hakach holowniczych, bagażnikach na rowery, wiązkach elektrycznych haka i innych tematach, które pomogą Ci dokonywać zakupów w bardziej świadomy sposób.

Sprawdź również naszą ofertę. Znajdziesz w niej masę produktów, które ułatwią Ci każdą podróż. Oferujemy haki holownicze, akcesoria do haków, akcesoria off road, bagażniki narciarskie i snowboardowe, kufry na hak i wiele innych rzeczy!

    Dodaj komentarz