kwi
17,
2025
Przedłużenie ramy - co to? Dlaczego może się okazać niezbędne?
Podróżowanie kamperem to rewelacyjny sposób na aktywny wypoczynek. Z samochodem kempingowym, służącym jako baza wypadowa na piesze wędrówki, czy wycieczki rowerowe z całą pewnością można zwiedzić znacznie więcej ciekawych miejsc i przeżyć niesamowite przygody.
Nie ma więc nic dziwnego w tym, że karawaning zyskuje sobie w Polsce coraz więcej zwolenników. Skutkuje to nie tylko pojawianiem się na rynku coraz to nowszych i lepiej wyposażonych modeli samochodów kempingowych, ale także rozkwitem rynku akcesoriów do kamperów. Jednym z nich jest hak holowniczy. Tak da się zamontować hak holowniczy w kamperze, choć nie zawsze jest to proste.
Dlaczego w ogóle jego montaż w kamperze to taki dobry pomysł? Powodów jest wiele i pokrótce się im przyjrzymy.
Wielu karawanerów korzysta z haka holowniczego do sprzęgania kampera z dodatkową przyczepą kempingową. Na pierwszy rzut oka może to wyglądać na dosyć nietypowy pomysł, jednak zrozumie to każdy, kto kiedykolwiek przeżył wycieczkę kamperem.
Samochód kempingowy staje się na jakiś czas naszym domem i dla naszej wygody konieczne jest zabranie w podróż wielu przedmiotów. Wnętrze kampera zazwyczaj jest bardzo pojemne, jednak może się to okazać niewystarczające. W takiej sytuacji przyczepa kempingowa będzie wręcz nieocenioną pomocą, która pozwoli zaoszczędzić miejsce w domu na kołach, znacznie poprawiając komfort podróży.
Kolejnym powodem, dla którego hak w kamperze to świetny pomysł, jest możliwość zabrania w podróż dodatkowych akcesoriów do kampera na hak. Są to między innymi:
Każdy z tych przedmiotów może zauważalnie wpłynąć na komfort wycieczek i pozwolić na zaoszczędzenia miejsca we wnętrzu kampera. Dotyczy to szczególnie bagażników motocyklowych i uchwytów rowerowych – teoretycznie sprzęt sportowy i motocykle można byłoby po prostu wsadzić do środka samochodu kempingowego, ale znacznie ucierpiałaby na tym nasza wygoda.
Kampery można podzielić na 4 główne kategorie:
W przypadku campervanów dobór haka nie stanowi problemu, ponieważ pasuje tam standardowy hak do danego busa tj. jeśli kampervan jest zbudowany na Fiacie Ducato, to należy zakupić standardowy hak do danego Fiata Ducato.
Pozostałe rodzaje kamperów można jakby wrzucić do jednego worka, ponieważ w każdym z nich nie da się zamontować standardowego haka i należy wybrać dedykowany hak holowniczy do kamperów, ewentualnie z przedłużeniem ramy.
Przedłużenia ramy nie da się zamontować w pojeździe typu furgon (bez zabudowy).
Montaż haka holowniczego w kamperze bywa nawet łatwiejszy niż w pojazdach osobowych, choć nie zawsze tak jest. Podstawowym problemem jaki może napotkać fan karawaningu, który chce zainstalować zaczep kulowy w swoim samochodzie kempingowym, jest zbyt krótka rama samochodowa. Dlaczego stanowi to tak duży kłopot?
Hak holowniczy jest montowany do ramy samochodu. W przypadku campervanów (zwłaszcza kamperów zintegrowanych) zabudowa pojazdu często jest znacznie dłuższa niż rama. W takiej sytuacji montaż haka do ramy zakończyłby się tym, że sprzęg byłby w całości schowany pod samochodem.
Kolejnym problemem może być zbyt słaba rama. Producenci zabudów często montują specjalne przedłużenia aby utrzymać stabilną bryłę pojazdu. Niestety najczęściej te przedłużki są zbudowane z cienkiej stali i nie są przeznaczone do utrzymania innych akcesoriów np. haków holowniczych.
Nawet jeśli ustalimy, że rama samochodu jest odpowiednia do montażu haka holowniczego, możemy napotkać kolejny problem, który dotyczy już bezpośrednio dostępności zaczepów kulowych. Rynek akcesoriów do kamperów jest stosunkowo niewielki, a ceny mogą przyprawić o zawrót głowy. Największymi producentami haków holowniczych do kamperów w Europie są takie firmy jak:
Ceny haków do kamperów od niemieckich producentów mogą oscylować nawet w granicy 5-10 tysięcy złotych, a czas oczekiwania na nie może wynosić nawet kilka miesięcy.
W tym zestawieniu znacząco wyróżniają się polskie marki XIMPLIO i LEMET, których haki holownicze są znacznie tańsze (od 1 do 3 tysięcy złotych w zależności od wariantu) oraz są zazwyczaj dostępne od ręki.
Odpowiedzią na problemy z ramą pojazdu jest właśnie przedłużenie ramy nośnej samochodu. Niezależnie od tego, na jakim pojeździe bazowym jest zbudowany Twój kamper – może to być przykładowo Fiat Ducato, Citroen Jumper, Opel Movano, Ford Transit, czy Mercedes Sprinter – dzięki przedłużce ramy będziesz mógł zainstalować w nim hak holowniczy i cieszyć się większymi możliwościami samochodu kempingowego podczas każdej podroży.
Przedłużenie ramy to najprościej mówiąc zestaw elementów służący do przedłużenia oryginalnej ramy pojazdu w celu montażu np. haka holowniczego. Składa się z następujących elementów:
W jaki sposób sprawdzić, czy Twój kamper będzie potrzebował przedłużki do montażu zaczepu kulowego? Najprościej będzie zajrzeć pod samochód i sprawdzić gdzie kończy się rama pojazdu. Producenci niektórych samochodów kempingowych fabrycznie wyposażają swoje ramy w odpowiednie przedłużenia, więc może się okazać, że nawet jeśli masz w swoim aucie długi zwis, nie będziesz potrzebował dodatkowych modyfikacji. W innym wypadku należy się zastanowić, jakie przedłużenie ramy do haka wybrać.
Wybór przedłużenia ramy do kampera zależy od wielu czynników. Przede wszystkim istotny jest tutaj rodzaj samochodu bazowego – przykładowo przedłużki do Fiata Ducato różnią się od tych stosowanych w Fordzie Transicie, co oczywiście wynika z ich różnic konstrukcyjnych samej ramy. Warto jednak zauważyć, że jeśli postawilibyśmy koło siebie dwa kampery oparte na tym samym pojeździe bazowym, kompatybilne z nimi przedłużenia ram mogą być inne. Dlaczego?
Producenci zabudów kamperów robią je na różnych ramach. Przykładowo Fiat Ducato trzeciej generacji produkowany od 2006 roku – czyli lider wśród konwersji na kampera – ma aż cztery rodzaje ram. Są to:
Warto dodać do tego fakt, że wymienione powyżej rodzaje ram samochodowych występują także w kilku wariantach długości. Te wszystkie rozbieżności, które pojawiają się nawet w obrębie jednego modelu samochodu, mogą dostarczyć wiele trudności przy wyborze prawidłowego przedłużenia podwozia do auta kempingowego.
Nie musisz się jednak o nic obawiać – profesjonalni dystrybutorzy przedłużeń ram samochodowych, tacy jak HAK-HOL, oferują zestawy przedłużeń ram z hakiem zaprojektowane pod konkretny pojazd. W skład naszych kompletów wchodzą wszystkie niezbędne uchwyty montażowe i adaptery, które pozwalają na elastyczny montaż danego przedłużenia – bez niepotrzebnego wiercenia w ramie fabrycznej lub skracania przedłużenia. Sprawdź naszą ofertę i dowiedz się więcej!
Jeśli masz problem z oceną jaką ramę posiadasz, skontaktuj się z nami, pomożemy.
Nawet wybierając dedykowany zestaw przedłużenia ramy z hakiem holowniczym, konieczne będzie podanie długości przedłużki. Wynika to z dużej rozpiętości długości ram fabrycznych i zabudów kamperów. Nie jest to jednak nic skomplikowanego, gdyż udostępniamy specjalny kalkulator, który policzy wymaganą długość przedłużenia za Ciebie.
Znajdziesz u nas przedłużenia ram o długościach od 750 do 2000 mm, co będzie wystarczającą rozpiętością, by każdy fan kempingów znalazł rozwiązanie idealne dla swojego samochodu.
Jeśli podczas czytania powyższych akapitów zacząłeś się zastanawiać nad tym, czy montaż przedłużenia ramy w kamperze jest bezpieczny, już spieszymy z odpowiedzią – jak najbardziej! Każde z dostępnych u nas przedłużeń posiada homologację i przeszło niezbędne testy wytrzymałościowe. Wybierając jedno z naszych rozwiązań możesz mieć pewność, że Twoje holowanie kamperem czy przykładowo skorzystanie z bagażnika rowerowego na kulę holowniczą będzie w pełni zgodne z przepisami i nie stworzy niepotrzebnego zagrożenia dla Ciebie lub innych uczestników ruchu drogowego.
Na sam koniec przyjrzyjmy się kwestii samej instalacji sprzęgu holowniczego w kamperze, który został wyposażony w dodatkowe przedłużenie ramy. Co warto wiedzieć o takim montażu?
Przede wszystkim, hak wybrany do samochodu powinien mieć możliwość regulacji. Tylko w ten sposób będziesz mógł mieć pewność, że będzie on w pełni kompatybilny z przedłużką. Świetnie sprawdza się tutaj hak UCAMP, który oferujemy w zestawach z przedłużkami do konkretnych samochodów kempingowych. Co go wyróżnia na tle standardowych sprzęgów?
Przede wszystkim uniwersalność. Regulowany hak do kamperów możesz zamontować do pojazdów z przedłużeniem ramy, ale także tych bez niego. Hak zawdzięcza tę elastyczność swojej przemyślanej konstrukcji – znajdziesz w nim uniwersalne otwory montażowe, opcję rozsunięcia ramion i nawet możliwość obrócenia go o 180 stopni i montaż „do góry nogami”. W ten sposób możesz dostosować dokładne wymiary sprzęgu do Twoich potrzeb i jednocześnie przepisów prawnych (zgodnie z którymi kula haka powinna znajdować się na wysokości od 350 do 420 mm nad poziomem drogi i w odległości od 65 do 100 mm od krawędzi zderzaka).
Odpowiedzi:0