Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Rodzaje haków i wiązek

Rodzaje haków i wiązek

Rodzaje haków holowniczych i wiązek elektrycznych


Wiem już do jakiego samochodu potrzebuję haka holowniczego i wiązki elektrycznej, ale nie wiem który wariant wybrać. Na początku ilość rodzajów haków i wiązek może przytłaczać. Tutaj najważniejsze są indywidualne preferencje, należy zastanowić się czego potrzebujemy i jakie funkcje są dla nas wymagane.

Rodzaje haków holowniczych:

Hak holowniczy z kulą odkręcaną (sztywny)

Najbardziej popularny i najtańszy typ haka holowniczego. Kula haka jest przykręcana za pomocą dwóch śrub czołowo (flanszowa), albo z boku (tzw. łabędzia szyja). Kule flanszowe są najczęściej stosowane w samochodach dostawczych lub terenowych, a te przykręcane od boku w samochodach osobowych. Kule holownicze przykręcane czołowo najczęściej posiadają również opcję regulacji wysokości kuli. W belce haka mogą być dodatkowe otwory w dwóch lub trzech poziomach i można wybrać na jakiej wysokości przykręcimy odkuwkę. Jeśli jest to niewystarczające, a kula haka nadal jest za wysoko lub za nisko, proszę zapoznać się z naszą ofertą akcesoriów do regulacji wysokości lub długości kuli i nie tylko. W celu demontażu takich kuli, należy analogicznie odkręcić dwie śruby. Tego typu haki holownicze są produkowane przez wszystkich europejskich producentów haków tj. Auto-Hak, Steinhof, Imioła, Hak-Pol, Bizub, Ximplio, Brink, Bosal, Westfalia, Thule.

W naszej ofercie znajdziesz również szeroki wybór kul holowniczych, zaczepów dla przyczep z tzw. oczkiem, systemów szybkiej zmiany kuli, stopni, osłon zderzaka i wiele innych:

Kula odkręcana
Hak z kulą wypinaną poziomo

Hak holowniczy z kulą wypinaną poziomo (automat)

Hak wypinany to również bardzo popularny rodzaj haka, w którym kula wypinana jest automatycznie (bez użycia narzędzi) w kierunku poziomym (horyzontalnie). W celu wypięcia kuli haka, należy podnieść dźwignię i wysunąć kulę. Taki system sprawia, że proces wypinania kuli jest szybki i prosty. Po demontażu kuli, pod zderzakiem może być widoczne gniazdo haka.

Najpopularniejszym producentem tego typu haków holowniczych jest Auto-Hak. Wypinany hak jest wybierany ze względu na możliwość szybkiego wyjęcia kuli holowniczej w rozsądnej cenie. Stanowi kompromis pomiędzy kulą odkręcaną, a kulą wypinaną pionowo, który jest zdecydowanie najdroższym rodzajem haka.

Hak holowniczy z kulą wypinaną pionowo w dół (automat)

Hak holowniczy wypinany do dołu to zdecydowanie najlepszy i najdroższy rodzaj haka przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników. Kula holownicza wypinana jest w kierunku pionowym do dołu, a całe gniazdo haka jak i gniazdo elektryczne jest chowane pod zderzak, dzięki czemu jest ono całkowicie niewidoczne, a w samochodzie nie widać, że hak holowniczy był w ogóle montowany. Dodatkowo taka kula posiada zabezpieczenie antykradzieżowe w postaci kluczyka.

Jest to rodzaj haka wybierany przez tych, którzy chcą cieszyć się funkcjonalnością jaką daje hak holowniczy i cenią sobie jednocześnie wygodę korzystania i wygląd pojazdu. Gdy nie potrzebujemy korzystać z haka, kulę holowniczą można po prostu wyjąć, a estetyka tylnego zderzaka nie będzie zaburzona wystającą kulą czy też gniazdem haka.

Analogicznie gdy tylko nadejdzie potrzeba, kulę haka można szybko zamontować z powrotem i cieszyć się z możliwości, które daje hak holowniczy.

Hak z kulą wypinaną pionowo

Rodzaje wiązek elektrycznych do haka holowniczego


Wybrałem już hak holowniczy, ale co z wiązką elektryczną?

Wiązki elektryczne w Europie dzielą się na:

  • Dedykowane i uniwersalne
  • 7 i 13 pin
  • Z modułem i bez modułu

Uniwersalna i dedykowana wiązka elektryczna

Podstawowa różnica między wiązką elektryczną dedykowaną i uniwersalną to sposób montażu.

Wiązkę dedykowaną wpina się do już przygotowanej wtyczki w samochodzie. Czasami wymagane jest jej kodowanie. Dedykowane instalacje elektryczne są też najczęściej znacznie droższe od uniwersalnych i pasują tylko do konkretnego modelu (jednego lub maksymalnie kilku).

Wiązkę uniwersalną montuje się do już istniejącej instalacji w pojeździe - wpina się bezpośrednio do przewodów od tylnych świateł. Taka wiązka haka pasuje do absolutnie każdego samochodu. Należy podłączyć wszystkie kable według schematu do istniejących przewodów od tylnych świateł w samochodzie za pomocą szybkozłączek.

Wiązka uniwersalna i dedykowana
Rodzaje gniazd elektrycznych

Wiązka 7 czy 13 pin?

Wiązka 7 pin jest przeznaczona do holowania przyczep lekkich o dopuszczalnej maksymalnej ładowności 750 kg. Wiązka 13 pin może być stosowana do przyczep cięższych niż 750 kg, ponieważ posiada dodatkowo światło cofania, które w takich przyczepach jest już obowiązkowo wymagane. Standardowa wiązka elektryczna 13 pin posiada również możliwość rozszerzenia o dodatkowe funkcje m.in. ładowanie akumulatorów przyczepy kempingowej czy też stały plus do zasilania przyczepy kempingowej, chłodni itp.. Z tego względu, że nie każdy potrzebuje funkcji dla przyczep kempingowych wiązka 13 pin posiada w standardzie kilka wolnych pinów, do których można dokupić wyżej wymienione rozszerzenia. Jeśli jesteś zainteresowany takimi funkcjami, zakup naszą uniwersalną wiązkę przeznaczoną dla przyczep kempingowych lub skontaktuj się z nami w celu sprawdzenia dostępności i ceny samych rozszerzeń.

Wiązka z modułem czy bez?

Najczęściej w starszych samochodach nie ma magistrali do sterowania napięciem (CAN) i montowanie modułu haka nie jest wtedy wymagane. Natomiast samochody, które są wyposażone w taką magistralę wymagają modułu. Montaż wiązki bez modułu w pojeździe z magistralą CAN będzie skutkował wyświetlaniem błędów na desce rozdzielczej oraz nieprawidłowym działaniem świateł.

Nasze aukcje zostały tak dopasowane, że po wybraniu odpowiedniego pojazdu automatycznie zostaną wyświetlone tylko takie instalacje elektryczne, które są wymagane w danym samochodzie.

Wiązka z modułem czy bez
Homologacja

Homologacja europejska ECE

Wszystkie nasze haki holownicze posiadają homologacje europejską, tzn. że są dopuszczone do ruchu na terenie całej Unii Europejskiej, są bezpieczne i przetestowane. Potwierdzeniem homologacji jest tabliczka znamionowa z numerem homologacji, która jest umieszczona na uchwycie gniazda elektrycznego. Żadne dodatkowe dokumenty nie są w Polsce wymagane. Z zamontowanym hakiem należy udać się na przegląd częściowy, a następnie do wydziału komunikacji w celu wbicia haka holowniczego w dowód rejestracyjny auta.

Jeśli nadal masz wątpliwości jaki hak holowniczy wybrać zadzwoń do nas lub napisz wiadomość. Nasz konsultant rozwieje wszelkie wątpliwości i pomoże dobrać odpowiedni produkt dla Ciebie.

Nasza oferta haków holowniczych:

    Dodaj komentarz