Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Bagażniki rowerowe – co należy wiedzieć?

Bagażniki rowerowe – co należy wiedzieć?

Jak wybrać bagażnik rowerowy?


Każdy miłośnik jazdy rowerem, zarówno miejskiej, rekreacyjnej jak i tej ekstremalnej chciałby mieć możliwość zabrania swoich jednośladów jadąc np. na wakacje. Na szczęście nie jest to takie trudne i wystarczy tylko dobrać odpowiedni bagażnik rowerowy. Nasuwa się jednak pytanie: jaki bagażnik rowerowy wybrać?

Stojąc przed wyborem bagażnika rowerowego do danego samochodu czeka nas nie lada wyzwanie, ponieważ wybór jest ogromny i na pierwszy rzut oka może wydawać się to skomplikowane, szczególnie gdy nie wiemy na co zwrócić uwagę. Na rynku znajdziemy bagażniki rowerowe na tylną klapę, platformy rowerowy na hak holowniczy, uchwyty rowerowe na dach, czy też bagażniki rowerowe na koło zapasowe. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i pomóc wybrać odpowiedni bagażnik na rowery.

Wszystkie nasze bagażniki posiadają certyfikaty TUV lub homologację europejską, więc są przetestowane i nie musimy się martwić o bezpieczeństwo. Należy jednak mimo wszystko zachować ostrożność i unikać gwałtownych ruchów samochodem z zamontowanym bagażnikiem na rowery.

Bagażniki rowerowe

Rodzaje bagażników rowerowych

Bagażniki do przewozu rowerów

Podstawowy podział bagażników rowerowych jest ze względu na sposób montażu. Są to:

  • Uchwyty rowerowe na dach
  • Bagażniki rowerowe na hak holowniczy
  • Bagażniki na tylną klapę pojazdu

Uchwyty rowerowe na dach

Bagażniki rowerowe na dach są popularne ze względu na swoją uniwersalność i cenę. Posiadając już belki bazowe na dach wystarczy zakup samych uchwytów rowerowych, a posiadane już belki mogą służyć również do przewozu np. boksów dachowych lub bagażników na narty czy też deski snowboardowe. Na dachu można przewozić od 1 do 4 rowerów. Nawet w pełni załadowany bagażnik rowerowy nie będzie ograniczał naszej widoczności ani przeszkadzał w otwieraniu tylnej klapy w samochodzie. Nie będzie również niepotrzebnie przedłużał naszego samochodu, co może się okazać przydatne np. w momencie parkowania. Decydując się na taki bagażnik rowerowy należy jednak brać pod uwagę zwiększony opór powietrza w trakcie jazdy, co może skutkować zwiększonym spalaniem oraz hałasem. Sprawi to również, że pojazd będzie bardziej wrażliwy na podmuchy wiatru. Problem może się pojawić też w przypadku wjeżdżania do tunelu lub parkingu podziemnego ze względu na wysokość pojazdu wraz z rowerami. Ponadto montaż rowerów na takim bagażniku wymaga włożenia ich na sam dach, co w przypadku ciężkich rowerów może nie być najwygodniejszym i najprostszym zadaniem.

Bagażniki do przewozu rowerów na dachu
Rodzaje dachów samochodowych

Rodzaje bagażników dachowych

  • Belki bazowe na relingi tradycyjne
  • Bagażniki dachowe na relingi zintegrowane
  • Bagażniki na punkty montażowe
  • Belki dachowe na normalny dach

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie bagażnika rowerowego na dach?

  • Maksymalna waga roweru
  • Maksymalna ładowność całego bagażnika
  • Sposób montażu do samochodu (na relingi, punkty montażowy lub normalny dach)
  • Sposób montażu uchwytu rowerowego do belek (wsuwki T-profil lub cybanty)
  • Zabezpieczenie antykradzieżowe (tak lub nie dla roweru i samego uchwytu)

Aby sprawdzić kompatybilność ze swoim pojazdem, wybierz swój model z listy i zobacz który bagażnik pasuje do Twojego samochodu.

Bagażniki rowerowe na klapę

Bagażniki rowerowe na tylną klapę to zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj bagażników rowerowych, ponieważ nie wymagają one ani haka holowniczego ani belek dachowych oraz nie zmuszają do dźwigania rowerów na dużą wysokość (tak jak w przypadku rozwiązania na dach). Uchwyty na klapę są dostępne w wersjach na 2 i 3 rowery. Szeroki wybór, duża rozpiętość cenowa i uniwersalność sprawiają, że wiele osób decyduje się na taki bagażnik na rowery. Uchwyty na klapę stanowią idealny kompromis między ceną, a funkcjonalnością i wygodą użytkowania. W ofercie znajdują się bagażniki rowerowe mocowane do klapy za pomocą pasów jak również takie montowane na sztywno za pomocą specjalnych uchwytów. To drugie rozwiązanie pozwala na otwarcie klapy w pojeździe bez konieczności demontażu bagażnika rowerowego. Niestety w niektórych samochodach może okazać się niemożliwy montaż takiego uchwytu na rowery lub będzie konieczny zakup dodatkowej listwy świetlnej, w przypadku, gdyby bagażnik zasłaniał światła lub tablicę rejestracyjną. Aby sprawdzić czy do Twojego samochodu da się zamontować bagażnik na tylną klapę, wybierz swój model z listy i sprawdź listę pasujących bagażników.

Bagażniki do przewozu rowerów na tylnej klapie

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie bagażnika rowerowego na tylną klapę?

  • Ilość rowerów
  • Maksymalna waga roweru
  • Maksymalna waga wszystkich rowerów
  • Dozwolone wymiary roweru (rama, koło, opona, rozstaw osi)
  • Sposób montowania bagażnika do klapy (na sztywno lub na pasy)
  • Sposób montowania roweru do uchwytu (pasy lub specjalne szyny i uchwyty)

Bagażniki rowerowe na koło zapasowe

Bagażniki na koło zapasowe

Bagażniki rowerowe na koło zapasowe stanowią mniejszość na rynku wszystkich uchwytów na rowery, lecz są świetnym rozwiązaniem dla użytkowników samochodów terenowych typu suv, off-road itp.

W samochodach terenowych z kołem zapasowym na tylnej klapie często nie ma możliwości zamontowania bagażnika na klapę i hak holowniczy, a montaż uchwytu rowerowego na dach jest bardzo trudny, ze względu na gabaryty pojazdu

Z pomocą przychodzi bagażnik na koło zapasowe, który montuje się bezpośrednio na nim. Na takim wieszaku na rowery można bezpieczenie transportować prawie wszystkie rowery. Uchwyty na rower na koło zapasowe przeznaczonę są do transportu do 3 rowerów.

Bagażniki rowerowe na hak holowniczy

Bagażniki rowerowe na hak holowniczy montuje się na kuli haka (pamiętajmy, aby ją odtłuścić przed montażem). Wybór jest bardzo szeroki - od podstawowych rozwiązań aż po te dla najbardziej wymagających użytkowników z dużą ilością dodatkowych funkcji, więc na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Platformy rowerowe na hak są dostępne w wersjach na 2, 3 lub 4 rowery. Tego typu platformy na rowery są najbardziej uniwersalne, ponieważ pasują do każdego haka holowniczego i pasują do nich praktycznie wszystkie rowery. Można również znaleźć bagażniki dedykowane dla rowerów elektrycznych o wadze aż do 30 kg. Więcej o bagażnikach na rowery elektryczny możesz przeczytać w poniższym artykule:

Montaż rowerów na bagażniku na hak holowniczy jest prosty, szybki i lekki, ponieważ nie musimy ich dźwigać na dużą wysokość, a dzięki pozycji bezpośrednio za samochodem opór powietrza nie zostanie zwiększony. Wiele platform rowerowych posiada funkcję uchyłu, która pozwala bez zdejmowania rowerów otworzyć tylną klapę w pojeździe. Niektóre bagażniki są wyposażone w głowicę typu rapid-lock, która pozwala na beznarzędziowy montaż na kuli haka wraz z zabezpieczeniem antykradzieżowym oraz funkcję składania w celu ułatwienia przenoszenia i przechowywania. Wszystkie platformy rowerowe na hak posiadają wbudowane listwy świetlne podłączane do gniazda elektrycznego od haka holowniczego. Ponadto większość bagażników na hak może być również używana do transportu bagażu lub boksu.

W naszej ofercie znajdują się także specjalne bagażniki rowerowe do samochodów amerykańskich z kwadratowym gniazdem z tyłu pojazdu (ang. receiver 2"). Znajdziesz je poniżej:

Bagażniki do przewozu rowerów na haku holowniczym

*Ważne – przed zakupem należy sprawdzić maksymalny nacisk pionowy w naszym haku holowniczym (Parametr „S”). Waga platformy rowerowej wraz z rowerami nie może przekraczać tej wartości. Przykładowo zakup bagażnika na hak na 4 rowery, który może ważyć łącznie z nimi nawet 80 kg będzie całkowicie bezsensowny, jeśli nasz hak posiada parametr „S” równy np. 50 kg, gdyż i tak nie będziemy mogli wykorzystać w pełni możliwości platformy rowerowej.

Maksymalny nacisk pionowy bagażnika na hak

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie bagażnika rowerowego na hak holowniczy?

  • Ilość rowerów
  • Maksymalna waga roweru
  • Maksymalna waga całej platformy
  • Dozwolone wymiary roweru (rama, koło, opona, rozstaw osi)
  • Funkcja uchyłu (tak lub nie)
  • Sposób uchylania (jeśli jest)
  • Składany (tak lub nie)
  • Sposób montażu na kuli haka (skręcany czy beznarzędziowy)
  • Zabezpieczenie antykradzieżowe (dla rowerów, dla platformy)
  • Rodzaj wtyczki elektrycznej (7 lub 13 pin)

Teraz gdy wiemy już na co zwrócić uwagę i czym cechują się bagażniki rowerowe, w celu wyboru pasującego produktu należy sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Jaki bagażnik rowerowy pasuje do mojego samochodu?
  • Jaki bagażnik będzie pasował do mojego roweru?
  • Jakich funkcji potrzebuję?

Na podstawie powyższego artykułu powinieneś już znać odpowiedzi na te pytania, a wybór bagażnika rowerowego pozostanie tylko formalnością. Jeżeli nadal masz wątpliwości lub nie wiesz na co się zdecydować skontaktuj się z nami, a nasz konsultant pomoże ci wybrać odpowiedni bagażnik na rowery specjalnie dla Ciebie.

Wszystkie opinie
  1. Michał
    Edytowano

    Tandem przewoziłem na dwóch bagażnikach na dachu. Największy problem miałem z podniesieniem, ale w końcu nie byłem sam (jak to w tandemie). Na elektryka chyba najlepiej wziąć bagażnik na hak.

  2. Wiesław
    Edytowano

    Szukam bagażnika na hak do przewiezienia roweru elektrycznego - waga 30 kg oraz tandemu - waga 17 kg. Aby przewieź tandem zgodnie z przepisami konieczny jest demontaż przedniego koła. Problem - jak zamontować rower bez przedniego koła ??. Samochód to Toyota corolla 2018 rok. Obciążenie haka 60 kg

  3. Wiesław
    Edytowano

    Szukam bagażnika na hak do przewiezienia roweru elektrycznego - waga 30 kg oraz tandemu - waga 17 kg. Aby przewieź tandem zgodnie z przepisami konieczny jest demontaż przedniego koła. Problem - jak zamontować rower bez przedniego koła ??. Samochód to Toyota corolla 2018 rok.

Dodaj komentarz