Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Bagażniki rowerowe - jaki wybrać?


Przy doborze właściwego rozwiązania do transportu rowerów należy zwrócić uwagę czy dany bagażnik jest przeznaczony do rowerów typu damka, dziecięcych lub elektrycznych (eBike). Markowi producenci wprowadzają specjalnie wzmocnione bagażniki z możliwością łatwego mocowania dla rowerów elektrycznych (więcej o bagażnikach do rowerów elektrycznych w dedykowanym artykule).

Wielofunkcyjność może być również kryterium, na które warto zwrócić uwagę. Mocowania na klapę są najmniej elastyczne, podczas gdy platformy na hak oraz belki bazowe mogą być wykorzystane do transportu towarów lub zamocowania boksów towarowych.

Częstotliwość używania bagażnika powinna mieć duży wpływ na budżet jaki chcemy przeznaczyć na zakup najbardziej optymalnego rozwiązania. Montowanie bagażników na dachu jest zadaniem czasochłonnym i wymaga dużego wysiłku fizycznego lub pomocy drugiej osoby. Montaż bagażnika na klapę oraz samych rowerów jest nieco mniej skomplikowany, jak przy uchwytach dachowych. Dla bagażników montowanych na haku holowniczym, mocowanie rowerów może wydawać się łatwiejsze i z reguły najbardziej odpowiednie do przewozu cięższych rowerów.

Przy wyborze bagażnika na rowery, wyposażenie samochodu w hak czy relingi może mieć dodatkowy wpływ na całkowity koszt zakupu odpowiedniego produktu. Relingi, belki dachowe czy dach samochodu mają określoną przez producenta maksymalną nośność, która nie może być przekroczona. Należy pamiętać, że maksymalną nośność zespołu definiuje najsłabsze jego ogniwo. I tak na przykład, mając belki bazowe o maksymalnej nośności 75kg i dachu samochodu o nośności do 70kg, możemy przewozić maksymalnie 70kg. W takiej sytuacji kupowanie droższych belek dachowych o większej nośności niż 70kg jest nieuzasadnione. Sytuacja przedstawia się podobnie dla bagażników mocowanych na haku holowniczym. Maksymalne obciążenie pionowe haków (często oznaczone jako S na tabliczce znamionowej haka) jest uzależnione od rodzaju samochodu i haka holowniczego. I tak dla przykładu, mając zamontowany hak holowniczy o dopuszczalnym nacisku pionowym 65kg, zakup bagażnika na cztery rowery o masie własnej 20kg i dopuszczalnej nośności 60kg może nie mieć sensu, gdyż bagażnik będziemy mogli obciążyć masą do 45kg, aby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku pionowego haka.

Jak dobrać bagażnik rowerowy?