Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Jaką wiązkę elektryczną wybrać?


Wybór właściwej dla danego samochodu wiązki elektrycznej wiąże się przede wszystkim z pytaniem - jaki jest cel montowania haka holowniczego. Tzn. czy będziemy używać haka z przyczepą budowlaną, przyczepą do przewozu koni czy z przyczepą campingową lub też do przewozu rowerów.

Rodzaje wiązek elektrycznych:

7 i 13 pin

Podstawowy podział wiązek jest na ilość pinów w gnieździe, czyli 7 lub 13.

Wiązka 7 pin przeznaczona jest dla przyczep lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg, ponieważ nie obsługuje ona światła cofania, ani żadnych dodatkowych funkcji, z wyjątkiem obsługi czujników parkowania, gdyż niektóre 7-pinowe wiązki posiadają możliwość automatycznego odłączania czujników.

Wiązka 13 pin jest już wyposażona w światło cofania, dlatego może być używana do przyczep ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg. Tego typu wiązka może też być wyposażona w dodatkowe funkcje, takie jak stały plus, ładowanie akumulatorów przyczepy kempingowej, oświetlenie wewnętrzne przyczepy np. do transportu koni, czy też zasilanie urządzeń specjalnych np. wciągarek, agregatów chłodzących itp. Należy pamiętać, że najczęściej takie funkcje są dodatkowe (opcjonalne) i aby były obsługiwane należy dokupić specjalnie rozszerzenia lub wybrać wiązkę przeznaczoną do takich działań.

Jeśli przyczepa ma inną wtyczkę niż gniazdo w pojeździe, jest możliwość zakupu adaptera pozwalającego na podłączenie jej do takiego samochodu.

Różnice we wiązkach 7 i 13 pin.
Wiązki z modułem i bez

Z modułem i bez

W starszych samochodach, które nie są wyposażone w magistralę CAN do sterowania napięciem, można zamontować wiązkę bez modułu. Są one zdecydowanie najtańsze.

Samochody, w których napięciem steruje magistrala CAN wymagają już wiązki z modułem. W przypadku montażu wariantu bez modułu, skutkowałoby to wyświetlaniem błędów na desce rozdzielczej, a nawet niepoprawnym działaniem świateł

Nasze oferty zostały tak przygotowane, że do konkretnego pojazdu jest proponowana już właściwa wiązka. Jeśli chcesz kupić samą wiązkę, a nie jesteś pewien czy potrzebujesz tej z modułem czy bez, skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci w wyborze

Dedykowana i uniwersalna

Te wiązki różnią się głównie sposobem montażu.

Wiązki dedykowane są urządzeniami przeznaczonymi do konkretnego samochodu. W większości przypadków podłączenie jej wiąże się z podłączeniem wtyczek wiązki elektrycznej do centralki sterującej samochodu. W niektórych samochodach po zamontowaniu wiązki elektrycznej haka należy ją aktywować za pomocą zewnętrznego urządzenia (komputer serwisowy).

Wiązki uniwersalne w przeciwieństwie do wiązek specyficznych (dedykowanych) pasują do wielu typów samochodów bez konieczności ich aktywacji. Wiązki uniwersalne są podłączane bezpośrednio do przewodów elektrycznych od tylnych świateł samochodu; najczęściej za pomocą szybkozłączek tzw. złodziejek. W samochodach, gdzie jest wymagany moduł najczęściej jest niezbędne podłączenie zasilania do modułu wiązki haka. Wiązki uniwersalne cieszą się dużo większą popularnością ze względu na niższe koszty zakupu niż wiązki dedykowane, spełniając jednocześnie tę samą funkcję.

Wiązki dedykowane i uniwersalne

Warto też zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje, w które mogą być wyposażone wiązki, tj.:

  • Automatyczne odłączanie czujników parkowania
  • Stały plus do zasilania np. przyczepy kempingowej
  • Ładowanie akumulatorów przyczepy kempingowej
  • Obsługa świateł LED