sty
31,
2025
Zgubiłeś lub uszkodziłeś tabliczkę znamionową haka? Zobacz, co możesz zrobić!
Podłączenia wiązki haka najlepiej wykonywać podczas montażu haka holowniczego. Dla wiązek dedykowanych podłączenie polega najczęściej na odnalezieniu odpowiednich gniazd w samochodzie i podłączeniu do nich wtyczek wiązki haka. W oferowanych przez nas wiązkach jest załączona szczegółowa instrukcja, w której krok po kroku jest opisany proces instalacji.
Podłączenie wiązki uniwersalnej w przeciwieństwie do wielu wiązek dedykowanych nie wymaga aktywacji z poziomu komputera i może być przeprowadzone w warunkach domowych.
W samochodach, gdzie moduł wiązki haka nie jest wymagany, poszczególne przewody wiązki łączy się do przewodów zasilających lampy tylne samochodu. Połączenia można dokonać za pomocą tzw. złodziejek lub lutowania.
W samochodach, gdzie moduł wiązki haka jest wymagany (większość samochodów wyprodukowanych po 2005 roku) różnica w podłączeniu polega na tym, że urządzenie sterujące (moduł) wymaga podłączenia zasilania oraz masy. Funkcjonowanie modułu polega na wzmacnianiu sygnału odbieranego z przewodów zasilających tylne lampy samochodu oraz przekazaniu wzmocnionego sygnału do gniazda haka.
Nowoczesne wiązki uniwersalne, które oferujemy obsługują również oświetlenie LED samochodu i przyczepy jak również czujniki parkowania.
W samochodach wyposażonych w światła LED, światło hamulca oraz postojowe często jest podłączone do jednego przewodu (tzw. instalacja jednowłóknowa), a sterowanie odbywa się poprzez zmianę napięcia. W praktyce ten sam element oświetlenia świeci jaśniej – sygnalizując hamowanie lub ciemniej - sygnalizując włączenie świateł postojowych. Efekt ten uzyskuje się poprzez zmianę napięcia po przyduszeniu pedału hamulca.
W takich sytuacjach przewody od lewego i prawego światła pozycyjnego z modułu haka podłączamy do przewodów jednowłóknowych lewego i prawego Światła pozycyjnego w samochodzie, a przewód od światła stopu z modułu haka podłączamy do trzeciego światła stopu.
Wyłączanie czujników parkowania może odbywać się automatycznie lub manualnie. Manualne wyłączanie jest możliwe w większości samochodów z fotela kierowcy (przycisk lub ustawienia). Automatyczne wyłączanie PDC może być realizowane przez odpowiednią wiązkę haka. Wiązki takie rozpoznają, czy został podłączony odbiornik prądu do gniazda haka (przyczepa, bagażnik, itp.) i na ten okres dezaktywują tylne czujniki parkowania.
Aby dezaktywacja czujników miała miejsce, ich sterowanie musi odbywać się przez moduł wiązki. W tym celu należy odnaleźć przewód masowy czujników parkowania, odciąć go i podłączyć do odpowiedniego przewodu z modułu haka (najczęściej różowy). Moduł wiązki haka będzie automatycznie odłączać masę, tym samym dezaktywując czujniki parkowania.