Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Hak holowniczy do kamperów

Hak holowniczy do kamperów

Jak wybrać hak do kampera?

Haki holownicze do kamperów – poradnik kamperowicza


Samochód kampingowy to przede wszystkim wolność podróżowania. Wolność to nie tylko możliwość swobodnego przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale również możliwość zachowania pewnego komfortu i zaopatrzenia w rzeczy codziennego użytku.

Podróżując po świecie kamperem, każdy z nas chciałby mieć możliwość zabrania ze sobą wielu takich rzeczy. Niestety możliwości zabrania pełnego wyposażenia wakacyjnego często są krzyżowane poprzez pojemność bagażnika czy samochodu. Zabranie w podróż dodatkowego sprzętu wiąże się z koniecznością zwiększenia objętości naszego samochodu. Takie możliwości dają nam haki holownicze.

Dzięki hakowi holowniczemu możemy zabrać nie tylko rowery, ale również przyczepę a nawet lawetę, aby korzystać podczas naszych podróży z własnego motocykla, skutera wodnego czy nawet samochodu, który pasuje w każdą lukę parkingową.

Hak holowniczy do kampera

Jakkolwiek zadanie wydaje się proste, to jednak wybór haka holowniczego do kamperów jest bardziej skomplikowany a czasem wręcz niemożliwy.

W tym poradniku, pomożemy Ci wybrać hak do kampera i na co zwrócić uwagę. Żeby zrozumieć kompleksowość tego zagadnienia konieczne jest zrozumienie kilku podstawowych pojęć i zagadnień, a mianowicie:

  • Jakie są rodzaje kamperów
  • Co to jest rama nośna i przedłużenie ramy
  • Jakie są rodzaje haków do kampera

Rodzaje kamperów a dobór haka

Kamper to pojęcie ogólne i kojarzy nam się z samochodem, który jest naszym mobilnym domem. Mimo dziesiątek producentów zajmujących zabudowami kamperów np. Dethleffs, Chausson, Capron (Sunlight i Carado), Adria, Carthago i Rapido, czy też polskimi tj. Well Camp, Balcamp, Camster, Rajacamp, Sprintcar, Smolicz ustandaryzowały się następujące określania zabudowy kamperów:

  • Kamper VAN
  • Alkowa
  • Półintegra (pół-zintegrowany)
  • Integra lub Liner
Rodzaje kamperów

Kamper VAN to najprostsza wersja kampera, która bazuje na samochodzie, który z zewnątrz nie różni się wiele od zwykłego blaszaka. Do tej grupy należą samochody kempingowe takie jak Volkswagen California, Mercedes Vito, Ford Transit Nugget z klasy kompaktowej, ale i większej tak jak Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer czy też VW Carfter lub Mercedes Sprinter.

Alkowa to kamper z zabudową na ramie samochodu przeznaczoną do zabudowy kontenerowej, skrzyniowej lub innej. Charakterystyczną cechą tego rodzaju zabudowy jest dodatkowa przestrzeń do spania nad szoferką (charakterystyczna łezka nad kabiną).

Półintegra to alkowa, ale bez dodatkowej przestrzeni nad szoferką, zbudowana na podstawowej ramie samochodów dostawczych (Adria, Niesmann, Pilote, Bischoff, itd.).

Wreszcie ostatni rodzaj kampera klasy VIP – integra, czasem nazywany też pełnaintegra lub liner. Jest to rodzaj zabudowy, który nie wykorzystuje nawet standardowej szoferki, a jedynie jednostkę napędową oraz ramę danego samochodu. Tu należą takie marki jak Hymer Exsis-I, Knaust, Frankia Platinczy Rapido Distinction.

Dedykowany hak do kampera

Dobierając hak holowniczy do jednego z powyższych rodzajów kamperów, najłatwiej będzie nam to zrobić dla samochodów campingowych z zabudowanych na podstawie standardowego blaszaka. Do takich kamperów pasują mianowicie haki takie jak do standardowego busa.

Jeśli szukasz haka dla innego rodzaju kampera tj. alkowa, półintegra oraz intergra czytaj dalej…

Kamper z przedłużeniem ramy

Zanim dobierzemy hak do kampera rodzaju alkowa, półintergra lub intergra musimy sprawdzić czy zabudowa naszego kampera jest dłuższa niż rama samochodu. I jeśli tak to czy jest ona ramą nośną przeznaczoną do haków holowniczych. W kamperach typu integra (liner) praktycznie zawsze istnieje przedłużenie ramy; w półintergrze oraz alkowie musimy to sprawdzić.

Dobierając hak holowniczy dla samochodów kempingowych z przedłużoną ramą musimy sięgać po produkty uniwersalne. Standardowe haki nie pasują, a haki na zamówienie z reguły nie mają wymaganej homologacji. I tu zastosowanie mają haki uniwersalne albo regulowane. Haki regulowane to takie, w których można dopasować szerokość do ramy samochodu, ale również wysunięcie na zewnątrz czy też wysokość kuli haka.

W Europie jest kilku producentów haków uniwersalnych; należą do nich Linnepe, AL-KO, SMV-Metall, SAWIKO czy XIMPLIO. Haki uniwersalne ww. producentów wykazują wiele cech wspólnych jednak hak uniwersalny rodziny UCAMP firmy XIMPLIO jest hakiem, który jest dostępny z każdym rodzajem kuli haka; również z kulą flaszową, z kulą typu łabędzia szyja ale też jako wersja automatyczna z kulą wypinaną.

Uniwersalny hak do kampera UCAMP firmy XIMPLIO

Hak holowniczy UCAMP do kamperów firmy XIMPLIO to w zasadzie uniwersalny hak do wszystkich pojazdów z przedłużoną ramą nośną m.in. do kamperów, holowników, lawet, samochodów z windą, rampą i wielu innych.

Hak z rodziny UCAMP może być regulowany w trzech płaszczyznach (wysokości, szerokości i długości), tak aby osiągnąć pożądany rozmiar. Poszczególne elementy mogą też być obrócone, tak aby dało się dopasować hak do każdego samochodu.

Uniwersalny hak do kampera
Haki holowniczego do kamperów

Blachy do regulacji wysokości haka holowniczego do kampera

Jeśli rama nośna znajduje się zbyt wysoko, dostępne są też specjalne płyty boczne do regulacji wysokości haka w trzech wariantach: na 3, 4 i 5 poziomów otworów montażowych.

Dzięki specjalnej konstrukcji otworów montażowych, w haku można zamontować kulę flanszową zarówno na dwie jak i cztery śruby, a co za tym idzie również wszelkie dostępne akcesoria holownicze tj. blachy do regulacji wysokości kuli, dystanse, zaczepy szczękowe (NATO), systemy do szybkiej zmiany kuli, Rockinger oraz inne rodzaje kul przykręcanych czołowo.

W opisie haka są podane wszystkie wymiary, dzięki czemu będziesz mógł sprawdzić, czy hak będzie się dało zamontować w Twoim samochodzie.

Kamper bez przedłużenia ramy

Samochód z zabudową kampingową bez przedłużonej ramy nośnej nie jest przygotowany do montażu haka holowniczego. Żeby zamontować hak do takich samochodów, na początku musimy zainstalować specjalną ramę nośną, do której zamontujemy hak holowniczy.

Co to jest przedłużenie ramy?

Jak sama nazwa wskazuje, jest konstrukcja, która przedłuża standardową ramę samochodu i składa się z następujących elementów:

  • adapterów mocowanych w oryginalne otwory na ramie samochodu
  • elementy przedłużające ramę montowane do adapterów
  • wzmocnienia i usztywnienia.
Przedłużenie ramy do kampera

Adaptery są dedykowane do samochodów, które montuje się w oryginalne punkty montażu haka na ramie samochodu.

Elementy przedłużające ramy są uniwersalne. Są one montowane pomiędzy adaptery i belkę końcową ramy lub belkę haka holowniczego. Z reguły są one dłuższe i wymagają docięcia na właściwy wymiar podczas montażu.

Wzmocnienia i usztywnienia to elementy dodatkowe mocujące ramę do innych elementów konstrukcyjnych lub samego haka holowniczego.

Mając zamontowane przedłużenie ramy wracamy do punktu – gdzie montujemy uniwersalny hak holowniczy

Skomplikowane? Przeczytaj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami i spróbujemy Ci pomóc w wyborze właściwego haka holowniczego do Twojego kampera.

Wszystkie opinie
  1. José Morais
    Edytowano

    Good morning, I hereby inform you that the NEAUPFMOO order has now been completed. Could you send me the assembly instructions for the McLouis MC4 879

  2. Dariusz
    Edytowano

    Witam interesuje mnie przedłużenie ramy do kampera integra Rapido mo 8096 df czy macie w ofercie taki hak z przedłużeniem ramy i jaka by była cena

Dodaj komentarz