Artykuły

Jak wybrać odpowiedni hak holowniczy do swojego samochodu?

Jak wybrać odpowiedni hak holowniczy do swojego samochodu?

Jak wybrać odpowiedni hak holowniczy?


Czego dowiesz się z poniższego artykułu?

  1. Jakie są rodzaje haka holowniczego?
  2. Rodzaje pojazdów, a typy haków
  3. Na jakie parametry trzeba zwrócić uwagę przy zakupie haka holowniczego?
  4. Jakiej marki hak holowniczy jest najlepszy?
  5. Nowy czy używany hak holowniczy?
  6. Homologacja – o co w tym chodzi?
  7. Legalizacja haka holowniczego
  8. Jeśli hak, to co z instalacją elektryczną?
  9. Podsumowanie

Haki holownicze są nieodzownym wyposażeniem dla osób, które potrzebują transportować przyczepy lub inne cięższe ładunki za pomocą swojego pojazdu. Wybór odpowiedniego haka holowniczego może być jednak trudny, ponieważ istnieje wiele różnych typów i modeli dostępnych na rynku. W tym artykule przedstawimy kilka ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru haka holowniczego.

Na rynku można się napotkać na wiele rodzajów haków holowniczych i na pierwszy rzut oka można dostać przysłowiowego oczopląsu. Po zapoznaniu się z tym artykułem, już nikt nie będzie miał problemów z wyborem odpowiedniego haka holowniczego dla siebie.

Hak holowniczy stały / sztywny

Jest to typ haka holowniczego, który jest zamontowany na stałe w pojeździe, kula nie może być w żaden sposób zdemontowana. W dzisiejszych czasach odchodzi się już od tego typu haków i ciężko znaleźć na rynku takie modele, ponieważ według przepisów europejskich kula haka nie powinna być zamontowana gdy nie jest używana. W związku z tym sztywne haki holownicze można obecnie spotkać raczej tylko na rynku wtórnym i serwisach typu allegro, olx itp.

Stały hak holowniczy

Hak holowniczy z kulą odkręcaną

Hak z kulą przykręcaną to obecnie najtańszy i najpopularniejszy wariant haków holowniczych, który widzimy na co dzień na naszych drogach. Jest to hak, w którym kula holownicza jest przykręcona za pomocą śrub. Gdy nie jest używana można ją po prostu odkręcić i wyjąć. Według przepisów nie powinno się jeździć z zamontowaną kulą haka gdy nie jest ona używana, jednak w Polsce ten przepis nie jest tak mocno respektowany jak za granicą m.in. w Niemczech.

Odkręcane haki holownicze dzielą się jeszcze na haki z kulą flanszową oraz fajkową.

Przykręcany hak holowniczy

Hak z kulą flanszową

Hak holowniczy z kulą flanszową, nazywaną również odkuwką lub kulą kutą jest spotykany najczęściej w busach, samochodach terenowych typu off-road lub pojazdach amerykańskich. Cechuje się tym, że kula haka jest przykręcana do głównej belki czołowo – od przodu dwiema lub czterema śrubami. Takie rozwiązanie pozwala najczęściej na regulację wysokości kuli oraz zapewnia możliwość montażu dodatkowych akcesoriów holowniczych tj.: dystanse kuli haka, adaptery do regulacji wysokości, zaczepy szczękowe NATO i wiele innych.

W naszym sklepie znajdziesz szeroką ofertę akcesoriów do haków holowniczych. Znajdziesz je tutaj.

Akcesoria do haków holowniczych

Hak z kulą fajkową

Hak holowniczy z kulą fajkową nazywaną też łabędzią szyją (ang. Swanneck), którego nazwa pochodzi od specyficznego wygiętego kształtu to najpopularniejszy rodzaj haków w większości samochodów osobowych. Kula jest przykręcana do specjalnego uchwytu, tzw. „widełek” najczęściej pod belką haka dwiema śrubami od boku. Należy pamiętać, że do takiej kuli nie da się zamontować żadnych dodatkowych akcesoriów.

Hak holowniczy z wypinaną kulą (automat)

Wypinane haki holownicze to obecnie najpopularniejszy rodzaj haków, który docenili konsumenci na całym świecie ze względu na wygodę i estetykę. W czasie gdy niczego nie holujemy, kulę haka można po prostu wyjąć bez używania narzędzi.

Wypinany poziomo hak holowniczy

Hak z kulą wypinaną poziomo – automat horyzontalny

Hak holowniczy z kulą wypinaną horyzontalnie to bardzo popularny rodzaj haków ze względu na przystępność cenową i wygodę użytkowania. W Polsce najbardziej popularnym producentem tego typu haków jest firma Auto-Hak ze Słupska.

Wypięcie kuli haka sprowadza się do dwóch prostych kroków. Wystarczy podnieść dźwignię i wyjąć kulę. Wadą takiego rozwiązania jest jednak niski poziom bezpieczeństwa, ponieważ kula nie jest wyposażona w żadne zabezpieczenie antykradzieżowe (wyjątek stanowi niewielka grupa haków z kulą ACS, które w ofercie ma m.in. Steinhof). Należy więc pamiętać aby zawsze chować do bagażnika nieużywaną kulę. Kolejną wadą jest estetyka, ponieważ ze względu na sposób wypinania kuli i kształt gniazda w haku, nawet po demontażu kuli holowniczej, jej gniazdo będzie widoczne z tyłu pojazdu.

Hak z kulą wypinaną pionowo – automat wertykalny

Hak automatyczny wypinany pionowo to produkt przeznaczony dla bardziej wymagających użytkowników, który zachowuje zalety haka wypinanego poziomo, jednocześnie pozbywając się jego wad.

Kula haka również może być szybko wyjęta, jednak jest już zabezpieczona przed kradzieżą za pomocą zamka z kluczykiem. Ponadto ze względu na kształt kuli, jej gniazdo znajduje się pod zderzakiem, więc po demontażu nie jest w ogóle widoczne i samochód wygląda jakby nie miał w ogóle zamontowanego haka holowniczego. To szczególnie przydatne w przypadku nowych, drogich samochodów, których właściciel nie chce aby design został zaburzony.

Wypinany pionowo hak holowniczy

Chowany hak holowniczy – elektryczny i manualny

Składany hak holowniczy to obecnie najnowsze i najwygodniejsze rozwiązanie dla najbardziej wymagających klientów. Polega to na tym, że kula holownicza nie jest demontowana, wyjmowana lub odkręcana, lecz chowana pod zderzak.

Może się to dziać manualnie, czyli po zwolnieniu blokady ręcznie trzeba popchnąć kulę do swojego miejsca, lub elektrycznie za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Ze względu na wysoką cenę i niską dostępność na rynku, nie jest to jeszcze zbyt popularny typ haka.

Rodzaje haków holowniczych są ściśle związane z rodzajami pojazdów, do których będą montowane. Z tego względu raczej nie uświadczymy haków z kulą wypinaną pionowo w busach czy też dostawczakach i tym samym haków z kulą flanszową w zwykłych osobówkach.

Haki do różnych rodzajów pojazdów

Hak holowniczy do samochodu osobowego

W tzw. osobówkach montuje się najczęściej haki holownicze z kulą przykręcaną typu swanneck lub haki wypinane, zarówno pionowo jak i poziomo. Są to pojazdy, które nie wymagają specjalnych funkcji kul flanszowych tj. regulacja wysokości czy też kompatybilność z dodatkowymi akcesoriami, a pierwsze szczypce gra tutaj estetyka, którą zachowują.

Hak holowniczy do dostawczaka

W pojazdach dostawczych tj. bus, plandeka, skrzynia, laweta, furgon itp. kwestia wizualna nie jest tak bardzo istotna jak funkcjonalność. Z tego względu najpopularniejszy rodzaj haków montowanych w dostawczakach to hak z kulą flanszową. Pozwala to na regulację wysokości w zależności od stopnia załadowania pojazdu oraz umożliwia montaż dodatkowych akcesoriów tj.: kule holownicze, zaczepy do przyczep specjalnych, systemy szybkiej zmiany zaczepu, blachy do regulacji wysokości, dystanse kuli haka i wiele innych.

Niektóre modele haków do pojazdów dostawczych występują w wersji wypinanej, jednak jest to rzadkość.

Hak holowniczy do kamperów

Hak holowniczy do kampera

W przypadku kamperów sprawa haka holowniczego jest trochę bardziej skomplikowana, ponieważ wszystko zależy od rodzaju zabudowy (alkowa, integra, pół-integra, kamper van) oraz modelu pojazdu. W przypadku kamperów zbudowanych na tzw. blaszakach, które z zewnątrz nie różnią się niczym od bazowego pojazdu, montuje się zwykły hak holowniczy do busa, najczęściej z kulą flanszową.

W przypadku kamperów zbudowanych na dostawczakach skrzyniowych typu integra lub półintegra należy wybrać uniwersalny hak holowniczy do kamperów, ponieważ żaden inny hak nie będzie pasował. Czasami jest również konieczny zakup specjalnego przedłużenia ramy, bez którego montaż haka nie będzie w ogóle możliwy.

Jeśli szukasz haka holowniczego do kampera to koniecznie zapoznaj się z artykułem.

Hak holowniczy do samochodu amerykańskiego

Pojazdy sprowadzone z USA najczęściej mają już zamontowany amerykański hak holowniczy z gniazdem pod montaż adaptera haka o średnicy 2” (51x51 mm) lub 1 1/4” (32x32 mm). W takiej sytuacji wystarczy zakupić adapter haka holowniczego do pojazdów z USA, w którego zakupie pomoże Ci nasz dedykowany artykuł.

Hak do samochodu z USA

Hak holowniczy do terenówki

W pojazdach terenowych przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie (off-road) montuje się najczęściej haki z kulą flanszową oraz adaptery amerykańskie (jeśli pojazd posiada gniazdo USA). Terenówki mają często podwyższane zawieszenie, dlatego regulacja wysokości kuli haka jest tutaj obowiązkowa. Z tego względu flanszowe kule oraz adaptery USA są najczęściej wyposażone w taką funkcję lub pozwalają ją zaimplementować.

Hak holowniczy do pojazdów specjalnych

Przez pojazdy specjalne rozumiemy takie pojazdy, do których nie da się zamontować żadnego haka holowniczego. Mogą to być m.in. chłodnie, lawety, holowniki, izotermy, kontenery, firanki, plandeki, wywrotki, pojazdy z windą, z rampą dla wózków inwalidzkich i wiele innych.

W takiej sytuacji jedyną możliwością jest uniwersalny hak holowniczy, który może być dopasowany do prawie każdego pojazdu. Przed zakupem warto porównać wymiary swojego samochodu z wymiarami haka, które są podane na zdjęciach.

Parametry haka holowniczego

Przy zakupie haka holowniczego należy zwrócić uwagę na jego parametry. Do najważniejszych parametrów haka należą m.in.:

  • Uciąg – oznaczony jako wartość (R) na tabliczce znamionowej określa maksymalny ciężar jaki może być ciągnięty przez hak holowniczy
  • Nacisk pionowy – oznaczony jako wartość (S) określa ciężar jaki może być oparty pionowo na kuli haka, szczególnie istotne w przypadku bagażników rowerowych na hak
  • Siła – oznaczona jako (D) określa możliwości haka holowniczego. Jest obliczana ze wzoru
  • Rodzaj haka – wypinany, sztywny, odkręcany itp.
  • Podcięcie zderzaka (tak lub nie)
  • Demontaż zderzaka (tak lub nie)

Jakiej marki hak holowniczy wybrać? Na rynku znajduje się wiele różnych firm, zarówno polskich jak i europejskich, ale który producent haka jest najlepszy?

Najpopularniejszymi producentami haków holowniczych w Polsce są: Auto-Hak, Steinhof, Hak-Pol Bizub, Imioła, XIMPLIO. Każdy z tych producentów posiada w swojej ofercie haki holownicze do prawie wszystkich modeli pojazdów dostępnych na rynku zarówno wypinane jak i przykręcane.

Na uwagę zasługuje firma XIMPLIO, która jako jedyna z ww. posiada w ofercie hak holowniczy do kamperów z homologacją europejską.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o polskich producentach haków holowniczych, zapoznaj się z tym artykułem.

W Europie znajdziemy wielu innych producentów haków holowniczych m.in.: Bosal, Oris, GDW, Aragon, Brink, Thule, Umbra Rimorchi, ACS, Westfalia.

Ciężko jest wskazać jednoznacznie faworyta, ponieważ każda firma posiada homologację na swoje haki, więc ich jakość i bezpieczeństwo jest potwierdzone testami i certyfikatami. W związku z tym wybierając hak z homologacją, każdy będzie wysokiej jakości.

Jednakże, aby wspierać polską gospodarkę, warto kupować haki od polskich producentów, które często są nawet wyższej jakości niż te wyprodukowane za granicą. Na potwierdzenie tego warto zaznaczyć, że Niemcy mimo tego, że posiadają w swoim kraju kilku producentów, chętnie sięgają po polskie haki holownicze.

Szukając haka holowniczego większość zadaje sobie pytanie czy warto kupić nowy hak holowniczy, czy może lepiej skusić się na tańszy wariant używany, który przecież wykonany z metalu nie będzie gorszej jakości. Czy aby na pewno?

Hak holowniczy podczas użytkowania jest poddawany działaniu wielu sił i obciążeń, w związku z czym naturalnym jest to, że tak jak wszystko inne w samochodzie, ulega on zużyciu, koroduje. Kupując używany hak nie znamy jego przeszłości i nie wiadomo czy nie był on np. po wypadku. Dodatkowo kula haka również ulega zużyciu i ścieraniu. Powinna mieć średnicę 50 mm, lecz w przypadku mocno zużytych haków, często średnica jest mniejsza co zagraża bezpieczeństwu.

Używany hak holowniczy często nie ma tabliczki znamionowej, która jest potwierdzeniem homologacji, w związku z czym może być problem z jego rejestracją, a bezpieczeństwo pozostaje kwestią wątpliwą.

Dodatkowo najczęściej używany hak nie posiada zestawu śrubowego, tylko musi on być dobrany osobno przez montera. Bez dokładnej specyfikacji, dobór śrub „na oko” może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa, a nawet wypadkiem.

Kolejnym ważnym elementem jest też oczywisty brak gwarancji na zakupiony hak, więc w razie problemów klient zdany jest na siebie.

Hak holowniczy - nowy czy używany

Co to jest homologacja? Homologacja to proces oceny i zatwierdzania zgodności produktów, procesów lub systemów z określonymi normami, przepisami lub standardami. Jest to procedura, w której niezależna instytucja, zwana organem homologacyjnym, sprawdza, czy dany produkt lub system spełnia określone wymagania techniczne, bezpieczeństwa lub środowiskowe.

Homologacja ma na celu zapewnienie, że produkty i systemy dostępne na rynku są bezpieczne dla użytkowników, spełniają określone normy jakościowe oraz nie naruszają obowiązujących przepisów prawnych. W zależności od kraju i branży, procedury homologacji mogą być obowiązkowe lub dobrowolne.

Hak holowniczy musi posiadać homologację, aby być dopuszczonym do ruchu publicznego. Kupując hak z naszego sklepu nie musisz się obawiać, ponieważ wszystkie nasze haki posiadają homologację europejską i mogą być użytkowane na terenie prawie całego świata.

Potwierdzeniem homologacji (w Niemczech tzw. „ABE”) haka holowniczego jest tabliczka znamionowa, na której widnieje numer homologacji. Tabliczka znamionowa jest najczęściej naklejona na uchwycie gniazda elektrycznego haka. Kiedyś była metalowa, od wielu lat po regulacji przepisów jest ona naklejana.

Nie potrzebujesz żadnego innego dokumentu potwierdzającego homologację. Tabliczka jest oficjalnym potwierdzeniem homologacji w Europie.

Po zakupie i montażu haka holowniczego z homologacją w Polsce, aby móc go używać, należy go jeszcze zarejestrować.

W tym celu należy udać się na częściowy przegląd do stacji kontroli pojazdów, w której diagnosta sprawdza hak holowniczy i wystawia odpowiednie zaświadczenie.

Z otrzymanym zaświadczeniem należy się udać do wydziału komunikacji w celu zarejestrowania haka holowniczego i wbicia go w dowód.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat legalizacji haka holowniczego, zapoznaj się z artykułem.

Mówiąc o wyborze haka holowniczego koniecznie trzeba również wspomnieć o bardzo ważnym elemencie jakim jest wiązka elektryczna, bez której oświetlenie przyczepy lub bagażnika nie będzie działać.

Wiązka haka 7 pin czy 13 pin?

Rodzaje wiązek elektrycznych haka

Wiązka elektryczna 7 pin

Jest to najpopularniejszy, podstawowy wariant wiązek, który obsługuje wszystkie wymagane światła, za wyjątkiem światła cofania, które w przyczepach lekkich o DMC do 750 kg nie jest wymagane.

Wiązka Elektryczna 13 pin

Jest to nowszy typ wiązki elektrycznej, który obsługuje wszystkie wymagane światła oraz światło cofania, które jest wymagane we wszystkich przyczepach ciężkich o DMC powyżej 750 kg oraz bagażnikach rowerowych na hak.

Dodatkowo wiązka 13 pin posiada dodatkowe funkcje takie jak ładowanie akumulatorów, co jest potrzebne w przyczepach kempingowych oraz stały plus, który odpowiada za zasilanie dodatkowych urządzeń tj. chłodnie, telewizory, wciągarki linowe itp. Niektóre wiązki mają te funkcje wbudowane, a niektóre posiadają wolne piny, które pozwalają na rozbudowę. Zwróć na to uwagę przed zakupem.

Wiązki elektryczne z modułem i bez

Wiązki elektryczne haka holowniczego mogą być wyposażone w moduł sterujący.

Moduł elektryczny haka holowniczego

Wiązka haka bez modułu

Instalacja elektryczna bez modułu może być zamontowana w każdym samochodzie bez magistrali sterującej napięciem CAN. W przypadku montażu w pojeździe z CAN bus mogą pojawiać się błędy na desce rozdzielczej lub światła w ogóle nie będą działać.

Wiązka haka z modułem

Instalacja elektryczna z modułem jest wymagana w każdym pojeździe z magistralą CAN. Zapobiega wyświetlaniu błędów i odpowiada za prawidłowe działanie wszystkich świateł. Dodatkowo wiązka z modułem może być wyposażona w funkcję automatycznego odłączania czujników parkowania.

Wiązki dedykowane i uniwersalne

Wiązki elektryczne haka holowniczego dzielą się jeszcze na instalacje uniwersalne i dedykowane.

Wiązki elektryczne haka dedykowane i uniwersalne

Wiązka haka dedykowana

Dedykowana instalacja elektryczna haka holowniczego jest podłączana za pomocą wtyczki do istniejącego gniazda w pojeździe. Niektóre modele wymagają dodatkowo kodowania za pomocą komputera. Wadą jest jednak najczęściej jej wysoka cena. Wyjątkiem są starsze samochody.

Wiązka haka uniwersalna

Uniwersalna wiązka haka jest podłączana bezpośrednio do przewodów od tylnych świateł za pomocą szybko-złączek lub lutowania. Montaż jest bardziej skomplikowany niż wiązki dedykowanej, ale kodowanie nie jest wymagane, a jej cena jest znacznie niższa.

Wybór odpowiedniego haka holowniczego jest istotny, aby zapewnić bezpieczne i wygodne przewożenie przyczep i cięższych ładunków. Przed zakupem haka należy wziąć pod uwagę typ haka (sztywny, wypinany) oraz rodzaj instalacji elektrycznej.

Wszystko zależy od osobistych preferencji, więc trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie na czym nam zależy i jakiego haka potrzebujemy oraz wziąć pod uwagę dostępny budżet.

Należy pamiętać, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego warto wybierać tylko nowe modele haków z homologacją europejską.

Jeśli potrzebujesz pomocy z wyborem haka holowniczego, skontaktuj się z nami, a nasz konsultant znajdzie hak holowniczy odpowiedni dla Ciebie.

    Dodaj komentarz