Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Ile kosztuje montaż haka holowniczego

Ile kosztuje montaż haka holowniczego

Ile kosztuje montaż haka holowniczego

Instalacja haka holowniczego w samochodzie wiąże się nie tylko z zakupem samego haka i wiązki elektrycznej, ale również z jego montażem i instalacją wiązki elektrycznej. Według obowiązujących przepisów hak można zamontować samemu lub w dowolnym warsztacie. Żaden dokument potwierdzający poprawność montażu nie jest wymagany.

Decydując się na montaż w punkcie ASO, najchętniej chcielibyśmy poznać chociaż oszacowane koszty takiej instalacji. Pytanie się nasuwa samo – jak określić koszty montażu haka?

Jak oszacować koszty instalacji haka w warsztacie samochodowym?

Żeby przynajmniej zgrubnie oszacować koszty montażu można pojechać do mechanika i zapytać, ale rzadko dostaniemy jednoznaczną odpowiedź. Innym sposobem jest oszacowanie czasu potrzebnego na instalacje haka holowniczego. Wszystkie haki z naszej oferty mają podany czas potrzebny do zamontowania haka i instalacji wiązki elektrycznej. Żeby otrzymać orientacyjny koszt montażu, należy pomnożyć czas montażu podany w ofercie razy średnią roboczogodzinę danego warsztatu.

Godzina pracy mechanika zależy od wielu zmiennych; między innymi lokalizacji, renomy firmy, specjalizacji i innych.

Jak oszacować koszty instalacji haka w warsztacie samochodowym?

Od czego zależy czas montażu haka holowniczego?

Montaż haka holowniczego nie jest skomplikowaną procedurą i w większości przypadków może być przeprowadzony w warunkach garażowych. Ile czasu należy przewidzieć na montaż haka i od czego on zależy? Jak już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, żeby oszacować czas montażu należy sprawdzić to w naszej ofercie. Czas montażu jest natomiast uzależniony od złożoności haka holowniczego oraz konieczności wykonania dodatkowych operacji np.: cięcia zderzaka.

Instalacja haka holowniczego to również konieczność podłączenia gniazda elektrycznego. Instalacja wiązki elektrycznej może być banalnie prosta lub czasem niemożliwa do przeprowadzenia w warunkach domowych. Od czego to zależy?

Uogólniając, wiązki uniwersalne nie wymagają dodatkowych aktywacji i urządzeń, stąd ich instalacja jest możliwa do przeprowadzenia przez każdego hobby-mechanika.

Wiązki dedykowane są prostsze do podłączenia, ale w niektórych autach wymagają tzw. aktywacji. Na czym polega aktywacja? Kolokwialnie mówiąc trzeba wyjaśnić naszemu samochodowi, że pojawiło się nowe urządzenie elektryczne i że od teraz musi je obsługiwać. Żeby aktywować takie wiązki jest potrzebne oprogramowanie serwisowe i większości przypadków musimy udać się do fachowca.

Czy mogę sam zainstalować hak i czy to się opłaca?

Jeśli zdecydujesz się na montaż haka we własnym garażu, oprócz podstawowej wiedzy powinieneś dysponować podstawnymi narzędziami warsztatowymi. Na pytanie jakich narzędzi potrzebuję do montażu haka, odpowiemy sobie przeglądając instrukcję montażu haka. W większości przypadków wystarczą nam narzędzia takie jak klucze nasadowe, klucze płaskie, oczkowe, klucz dynamometryczny, podnośnik, szlifierka kątowa, wyrzynarka. Do instalacji uniwersalnej wiązki elektrycznej wystarczy zestaw śrubokrętów oraz kontrolka 12V lub miernik elektryczny.

Jak zamontować hak samemu?

Montaż haka holowniczego w większości samochodów odbywa się podobnie i składa się z następujących kroków:

  1. Demontaż zderzaka tylnego (nie w każdym samochodzie wymagane)
  2. Demontaż tylnych lamp (nie w każdym samochodzie wymagane)
  3. Demontaż tylnej belki (nie w każdym samochodzie wymagane)
  4. Montaż haka holowniczego
  5. Podłączenie wiązki elektrycznej
  6. Wyjustowanie haka względem samochodu
  7. Dokręcenie wszystkich połączeń śrubowych
  8. Wykonanie wycięcia pod kulę haka (nie w każdym samochodzie wymagane)
  9. Montaż zderzaka i lamp (nie w każdym samochodzie wymagane)

Najczęstsze błędy podczas montażu haka

Mimo oczywistości tego stwierdzenia, musimy to napisać jaką najważniejszą regułę, którą należy bezwzględnie przestrzegać – stosować się do instrukcji montażu. Niezwykle istotnym jest zachowanie kolejności prac podczas montażu.

Niestosowanie się do kolejności montażu jest najczęstszym błędem jaki popełnia mechanik amator (ale nie tylko). Efektem tego, jest to np. że otwory nie pasują na siebie lub czegoś nie można dokręcić itp.

Innym bardzo często spotykanym błędem podczas montażu haka jest przykręcanie zamontowanych podzespołów haka bez „przyłapania” wszystkich innych śrub. Efektem tego są sytuacje, że inne elementy nie pasują na otwory. Postępując prawidłowo należy wstępnie przykręcić (kol. „przyłapać”) wszystkie elementy, tak, aby każdy z nich miał niewielki stopień swobody. Następnie montując pozostałe elementy możemy całą konstrukcję haka ustawić przed finalnym skręceniem kluczem dynamometrycznym.

Montaż haka samemu czy w warsztacie?

Na to pytanie musi sobie każdy sam odpowiedzieć, znając swoje zdolności manualne, zasób narzędzi oraz stopień skomplikowania montażu.

Czy warto? My zachęcamy, pomagamy i dostarczamy z naszymi hakami instrukcje obrazkowe co nawet okazjonalnym mechanikom pozwala zamontować hak samemu.

Tak, więc jeśli szukasz haka do montażu samemu – sprawdź naszą ofertę! Nie będziesz żałował!

Jeśli chcesz zakupić hak z usługą montażu – zadzwoń do nas!

 Czy mogę sam zainstalować hak i czy to się opłaca?

 

Przeczytaj, też inne nasze artykuły, które zwrócą Ci uwagę na inne ważne aspekty przy zakupie haka holowniczego.

Wszystkie opinie
  1. Zaręba gienek
    Edytowano

    posiadam hak passatB6 auto sprzedałem hak został -nabyłem auto WV Tiguan z2008 roku SUW czy ten hak będzie pasował do Tiguana

Dodaj komentarz