lis
29,
2024
Quady to niewielkie, czterokołowe pojazdy, które już dawno zaskarbiły sobie sympatię miłośników jazdy off road. Trudno się temu dziwić – quadem ...
Masz samochód z USA z hakiem holowniczym bądź adapterem haka, ale nie wiesz co zrobić, żeby światła w Twojej przyczepie lub platformie rowerowej działały poprawnie? Jesteś więc we właściwym miejscu.
Najczęściej w samochodach z USA światła kierunkowskazów i stopu znajdują się na jednym przewodzie. Będzie to stanowić problem w przypadku holowania przyczepy bądź bagażnika rowerowego, ponieważ w momencie naciśnięcia pedału hamulca, zapalą się jednocześnie też kierunkowskazy. Na szczęście jest kilka możliwości, aby temu zaradzić.
Najpierw musisz sprawdzić czy Twój samochód z USA jest wyposażony w amerykańskie gniazdo elektryczne haka. Występują one najczęściej w dwóch standardach: płaskie 4 pin i okrągłe 7 pin. W zależności od tego możesz wybrać odpowiedni produkt.
Różnice między gniazdem amerykańskim 4 pin, a 7 pin:
Gniazdo 4 pin:
Gniazdo 7 pin:
Specjalny konwerter pozwala na podłączenie przyczepy z europejskim gniazdem 7 lub 13 pin do gniazda w standardzie amerykańskim 4 lub 7 pin. Jednostka sterująca rozpoznaje czerwony sygnał migający (kierunkowskazy) pojazdu amerykańskiego i przesyła go do gniazda UE jako sygnał kierunkowskazów oraz światło hamowania osobno. Dzięki temu światła w przyczepie bądź bagażniku rowerowym będą działały poprawnie, tak jak w każdym europejskim pojeździe.
Produkt występuje w wersji zarówno do gniazd amerykańskich płaskich 4 pin jak i okrągłych 7 pin. W przypadku gdy posiadasz oba gniazda, możesz wybrać dowolny konwerter elektryki, lecz bardziej poleca się ten z okrągłą wtyczką ze względu na większą wytrzymałość i funkcjonalność.
Konwerter elektryki haka może być zakończony gniazdem europejskim 7 pin lub 13 pin (możliwość zamówienia też z adapterem 7/13 lub 13/7 pin). Specjalna wersja konwertera elektrycznego obsługuje również stały plus, który może być szczególnie przydatny w przypadku holowania np. przyczepy kempingowej. Należy jednak pamiętać, że wersja 7 pin nie będzie obsługiwać ani stałego plusa, ani światła cofania, nawet jeśli sam konwerter takie funkcje posiada.
Urządzenie to jest bardzo proste w montażu, działa w systemie Plug&Play. To znaczy, że wystarczy podłączyć konwerter elektryki do gniazda w pojeździe, a z drugiej strony podpiąć wtyczkę z przyczepki i całość już będzie gotowa do jazdy. Do wad takiego rozwiązania należy jednak zaliczyć jego wysoką cenę zakupu.
Prosty adapter elektryki działa podobnie jak konwerter, jednak nie rozdziela już sygnału stopu i kierunkowskazów. Jego niewątpliwą zaletą jest jednak obsługa stałego plusa do zasilania np. przyczepy kempingowej oraz niska cena zakupu. Sposób podłączenia jest taki sam jak w przypadku wersji z modułem.
Jeśli nie posiadasz w samochodzie amerykańskiego gniazda elektrycznego, możesz też zamontować uniwersalną wiązkę elektryczną do samochodów sprowadzonych z USA. Występuje ona w wersji zarówno 7 jak i 13 pin. Niestety jej montaż jest już bardziej skomplikowany i wymaga ingerencji w instalację elektryczną w pojeździe. Wiązkę podłącza się bezpośrednio do przewodów od tylnych świateł w samochodzie za pomocą specjalnych szybkozłączek lub lutowania. Jej funkcjonalność natomiast jest dokładnie taka sama jak w przypadku pojazdów europejskich z zamontowaną uniwersalną instalacją elektryczną haka.
Witam serdecznie, niestety konwerter działa w jedną stronę. Musiałby Pan szukać specjalnego konwertera, który obsłuży to w przyczepie ale z doświadczenia powiem, że w Polsce ciężko będzie znaleźć coś takiego. Bardziej sensownym rozwiązaniem będzie przerobienie instalacji elektrycznej w przyczepie. Proszę też pamiętać o zaczepie przyczepy - jeśli przyczepa jest z USA i chce ją Pan holować europejskim hakiem to należy wymienić zaczep przyczepy. W Stanach Zjednoczonych kula haka oraz zaczep są przystosowane do 2 cali (50,8 mm) średnicy, a nie jak u nas 50 mm. Na pewno podłączy Pan taki zaczep i może sprawiać wrażenie podłączonego właściwie jednak jest to kategorycznie zabrioniona ponieważ grozi rozłączeniem przyczepy przy nierównościach na drodze.
Witam Mam przyczepę podłodziowa z USA z wtyczka 4 pin. Czy jest konwenter który umożliwi podłączenie świateł do samochodu europejskiego z gniazdem 7 pin?Pozdrawiam Łukasz Sankiewicz