Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Nasze produkty
Artykuły

Wycięcie w zderzaku na hak - przydatne wskazówki

Wycięcie w zderzaku na hak - przydatne wskazówki

Wycięcie w zderzaku na hak - przydatne wskazówki

5 rzeczy, które musisz wiedzieć o wycięciu zderzaka pod hak holowniczy

Montaż haka holowniczego w samochodzie czasem wiąże się z operacją, której nie lubi żaden wielbiciel czterech kółek – a mianowicie z koniecznością wykonania wycięcia w zderzaku pod hak. W takich sytuacjach często szukamy rozwiązań alternatywnych, czyli haków od innych producentów lub szukamy haka, gdzie cięcie zderzaka będzie najmniejsze lub niewidzialne. Poniżej kilka wskazówek dotyczących wyboru haka holowniczego, bez koniecznego wykonania wycięcia w zderzaku lub jeśli to konieczne jego widoczności. 

1. Konieczność cięcia zderzaka, jest częściej uzależniona od samochodu niż od haka holowniczego

W samochodach osobowych belka haka holowniczego zastępuje tylną belkę zderzaka. Punkty montażu haka samochodowego odpowiadają punktom montażu tylnej belki. Różnica między jedną a drugą belką jest taka, że belka haka jest bardziej masywna oraz ma dodatkowe uchwyty, do których jest przykręcana kula haka holowniczego. Konieczność cięcia zderzaka wiąże się z wykonaniem otworu na wspomniane uchwyty. W niektórych samochodach tylna belka zderzaka jest widoczna od dołu samochodu, a w innych nie. 

W wielkim uproszczeniu, konieczność cięcia zderzaka, jest uzależniona od tego czy jest możliwe „wyjście” uchwytami do kuli haka bez cięcia zderzaka czy też nie. Jeśli belki nie widać, ani w żaden sposób nie jesteśmy w stanie się do niej dostać to w takim samochodzie podcięcie zderzaka jest niezbędne. Szukanie haka bez konieczności cięcia zderzaka jest stratą czasu. Jednakże zdarza się też tak, że haki do jednego samochodu (od różnych producentów) wymagają cięcia a inne nie; wycięcie na hak jest mniej lub bardziej widoczne.  Od czego to zależy…czytaj dalej, a dowiesz się więcej.

2. Mniejsze wycięcie zderzaka przy kuli przykręcanej niż wypinanej

Jeśli montaż haka holowniczego wymaga cięcia zderzaka, a Ty chciałbyś, żeby było jak najmniejsze – zrezygnuj z haka automatycznego. Decydując się na hak wypinany często kierujemy się wizualnym efektem mając nadzieję, że hak automatyczny można zawsze wypiąć i tym samym przywrócić wygląd samochodu do jego poprzedniej postaci. Niestety to założenie często jest błędne. 

W rzeczywistości często możemy osiągnąć efekt przeciwny do założonego. Powodem jest konieczność zrobienia większego wycięcia dla haka automatycznego niż dla haka z kulą odkręcaną. Dlaczego? Główka haka automatycznego jest bardziej rozbudowana, przez co większa i tym samym wymaga wykonania większego wycięcia

Poniżej, porównanie wycięcia dla trzech różnych typów haka polskiego producenta haków AUTO-HAK do samochodu BMW 1 E90.

Do BMW 1 E90 w ofercie firmy AUTO-HAK sp. z o.o. znajdziemy trzy różny produkty

  • hak sztywny z kulą przykręcaną,
  • hak automatyczny z kulą horyzontalną wypinaną za pomocą dźwigni,
  • hak automatyczny z mechanizmem automatycznego blokowania i zamykania (główka haka ACS Systems – BRINK).

Mniejsze wycięcie zderzaka przy kuli przykręcanej niż wypinanej

Jak widać na powyższych zdjęciach, wycięcie pod hak dla haka sztywnego wynosi 55 mm podczas gdy hak automatyczny ACS wymaga aż 190 mm potrzebnej przestrzeni, żeby zapewnić swobodne korzystanie z haka (wpinanie, wypinanie oraz zamykanie główki haka).

3. Hak bez cięcia zderzaka – kiedy szukanie ma sens

Jak wspomnieliśmy wcześniej zdarzają się sytuacje, że w zależności od producenta, hak wymaga cięcia zderzaka lub nie oraz że szukanie haka bez cięcia zderzaka czasem nie ma najmniejszego sensu. Pytanie nasuwa się wręcz samo, kiedy warto szukać haka bez konieczności cięcia zderzaka

Sytuacja taka ma zazwyczaj miejsce, kiedy platforma auta jest taka sama dla kilku modeli samochodów. Jednym z takich przykładów jest platforma Forda CDW27, która była stosowana w wielu modelach Forda lub marek kontrolowanych przez Ford Motor Company.

  • Ford Mondeo Mk I (1993-1996)
  • Ford Contour (1995-2000)
  • Ford Cougar (1999-2002)
  • Mercury Mystique (1995-2000)
  • Ford Mondeo Mk II (1996-2000)
  • Ford Mondeo Mk III (2000-2007)
  • Jaguar X-Type (2001-2009)
  • Mercury Cougar (1999-2002)

Producenci haków samochodowych, w celu minimalizowania kosztów produkcji i homologacji wykorzystują ten fakt wykonując jeden hak, który pasuje do wielu modeli samochodów na tej samej platformie. Tym samym decydują się również na pewien kompromis, który dopuszcza wycięcie zderza dla niektórych modeli kosztem uniwersalności haka

Tak więc odpowiadając na pytanie, kiedy szukanie haka bez cięcia zderzaka ma sens, najprościej jest sprawdzić, czy jest dojście do tylnej belki zderzaka i czy produkt, który sobie wyszukaliśmy pasuje do kilku samochodów

4. Podcięcie i wycięcie zderzaka

Przeglądając oferty sprzedaży haków holowniczych, natkniesz się na najróżniejsze opisy. W wielu przypadkach są one poprawne, ale zdarzają się teksty pisane przez wynajętych copywriter’ów, którzy wiedzą, jak pisać teksy na stronę internetową, ale nie mają wystarczającej wiedzy specjalistycznej o produktach. Nasz blog jest prowadzony przez praktyków, przez których ręce przeszły tysiące haków. I pisząc o cięciu zderzaka staramy się pomóc szukającym informacji na ten temat i poniekąd sobie samemu, żeby nie odpowiadać na często występujące zapytania. Wracając do tematu pisząc o wycięciu zderzaka pod hak należy rozróżniać dwa rodzaje tej czynności:

  • Wycięcie zderzaka
  • Podcięcie zderzaka

Wycięcie jest z reguły widoczne. Jest ono wykonane w płaszczyźnie pionowej samochodu i często wyeksponowane obserwatorowi. Podcięcie z kolei jest dyskretnym zabiegiem w dolnej części zderzaka, który nie jest widoczny, jeśli oglądamy pojazd od tyłu z pozycji stojącej.

5. Widoczność cięcia zderzaka pod hak i zaślepka na zderzak

Ostatecznie podejmując decyzję o zakupie haka holowniczego musimy stanąć przed wyborem rodzaju haka holowniczego, a mianowicie, czy kula haka ma być na trwale związane z autem czy też może być wypinana. Jeśli cięcie zderzaka jest konieczne, powinniśmy sprawdzić, jak jest ono duże i czy będzie widoczne dla typowego obserwatora, tzn. kogoś, kto spogląda na auto z pozycji stojącej (nie z kanału mechanika lub gdy samochód znajduje się na podnośniku w warsztacie samochodowym).

Podsumowując, jeśli doszedłeś to tego punktu, mamy świadomość, że jesteś miłośnikiem samochodów i efekt wizualny ma kolosalne znaczenie na wybór haka holowniczego. Jednak stojąc przed wyborem haka należy rozważyć wszystkie za i przeciw. Mając wiedzę z poprzednich akapitów musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, żeby wybrać właściwy hak holowniczy dla siebie i swojego samochodu, a mianowicie:

  • Czy cięcie zderzaka jest konieczne?
  • Jaki rodzaj cięcia jest wymagany?
  • Jak często będę używać hak i czy ma być on wypinany?
  • Czy oby na pewno hak będzie zawsze wypinany, kiedy nie będzie używany?
  • Co wygląda lepiej: hak zamocowany na stałe z małowidocznym wycięciem, czy też może hak wypinany z większym wycięciem? W tym drugim przypadku należy zastanowić jak będzie wyglądać nasz samochód bez zamontowanej kuli haka.

Jeśli masz jeszcze pytania, dopisz swój komentarz na blogu lub skontaktuj się z nami. Żeby wybrać produkt, który najbardziej spełni Twoje oczekiwania, przejdź do kategorii haki holownicze.

Wycięcie pod zderzak na hak holowniczy

Wskazówka:

Zanim zdecydujesz się na wycięcie w zderzaku i hak automatyczny, sprawdź, czy są dostępne zaślepki. Wycinając miejsce na hak możesz wtedy uwzględnić wielkość zaślepki. Wycięcie przedstawione w instrukcji montażu w wielu przypadkach może być mniejsze, jeśli będzie ono wykonane z odrobiną staranności i finezji.

Wszystkie opinie
  1. www.HAK-HOL.pl
    Edytowano

    Niestety nie

  2. Adam
    Edytowano

    Dzień dobry, Jaki hak do mondeo mk4 sedan 2011, Czy bez ciecia zderzaka jest szansa ?

Dodaj komentarz