Artykuły

Legalizacja haka holowniczego – instrukcja wbicia haka krok po kroku

Legalizacja haka holowniczego – instrukcja wbicia haka krok po kroku

Legalizacja haka holowniczego – instrukcja krok po kroku

Jak wbić hak do dowodu rejestracyjnego?

Przepisy dotyczące rejestracji haków holowniczych są spójne na terenie Unii Europejskiej jakkolwiek różnią się na etapie montażu oraz legalizacji montowanego haka.

W Polsce rejestracja haka nie jest skomplikowaną procedurą, jednak mimo wszystko wymaga pewnej wiedzy podstawowej, żeby zrobić to poprawnie i nie przepłacać. W tym artykule dowiesz się jak wbić hak do dowodu rejestracyjnego.

Należałoby rozróżnić następujące sytuacje, kiedy rozważamy montaż haka holowniczego w samochodzie:

1. Samochód nowy lub w okresie gwarancji 

2. Samochód w okresie leasingu

3. Samochód używany sprowadzony z zagranicy podczas przygotowania do pierwszej rejestracji w kraju

4. Samochód używany i zarejestrowany w Polsce

Przypadek samochodu nowego lub w leasingu, nie będzie rozpatrywany szczegółowo w tym artykule, gdyż warunki montażu dodatkowych urządzeń są określone w warunkach gwarancji lub leasingu samochodu. Jedyną wskazówką, jaką możemy tu dać jest ta, że powinniśmy używać części dedykowanych do danego modelu samochodu, w szczególności, jeśli chodzi o wiązkę elektryczną. Wiązka elektryczna powinna być dedykowana do danego typu samochodu, nawet jeśli cena jest kilka lub kilkanaście razy wyższa niż cena wiązki uniwersalnej.

Samochód sprowadzony z zagranicy a hak holowniczy

Sytuacja, kiedy kupimy samochód sprowadzany, który nie jest wyposażony w hak holowniczy jest najbardziej komfortowa pod względem nakładu czasu potrzebnego do rejestracji haka

W takiej sytuacji powinniśmy zamontować hak holowniczy przed dokonaniem pierwszego przeglądu technicznego w kraju. Diagnosta na stacji diagnostycznej sprawdzi jedynie czy auto jest wyposażone hak i na tym procedura się właściwie kończy. Diagnosta wychodzi z założenia, że hak był zamontowany wcześniej i nie wymaga ponownej kontroli.

Podczas pierwszego przeglądu są określane również wartości maksynalnego uciągu dla sprowadzonego pojazdu. Jest to jedyny moment, kiedy jest możliwa zmiana tych wartości w Polsce. 

W niektórych krajach EU jest możliwia zmiana tych parametrów (poz. O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym), np.: w Niemczech. Posiadając odpowiednie zaświadczenie z niemieckiego TÜV (Auflastung lub Ablastung) można zwiększyć lub zmniejszyć wartości maksymalnego uciągu dla pojazdu.

Samochód używany i zarejestrowany w Polsce a montaż i legalizacja haka

Kiedy samochód był użytkowany i zarejestrowany w Polsce, ale nie posiadał haka holowniczego, procedura legalizacji haka jest nieco dłuższa. Na tym etapie pojawia się wiele pytań i wątpliwości dotyczące wbicia haka do dowodu: m.in. 

1. Jaki hak kupić i zamontować?

2. Czy mogę sam zamontować hak czy musi to być warsztat samochodowy?

3. Jak wbić hak do dowodu rejestracyjnego?

4. Ile kosztuje wbicie haka w dowód?

5. Co jest potrzebne do wbicia haka w dowód?

6. Czy jesz możliwa rejestracja haka online?

Jaki hak zamontować i na co zwrócić uwagę przy montażu haka?

Odpowiadając na to pytanie należy najpierw odpowiedieć na pytanie czy dany samochód może być wyposażony w hak holowniczy. 

To, czy samochód jest przystosowany do holowania przyczepy sprawdzimy na środkowej stronie okładki dowodu rejestracyjnego

Samochód używany i zarejestrowany w Polsce a montaż i legalizacja haka

Wartości wpisane w pozycji O.1 oraz O.2 określają maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem (O.1) i bez hamulca (O.2) jaką może ciągnąć dany pojazd.. Jeśli pola te są puste oznacza to, że do pojazdu nie przewidywano haka holowniczego.

Jeśli pojazd może być używany do przyczep holowniczych, wartości O.1 oraz O.2 nie są puste

Warto też zwrócić uwagę, żeby hak miał wartość uciągu nie niższą niż wartość pola O.1. Kupowanie haka z inną wartością uciągu maksymalnego, może być niepotrzebnym ograniczeniem lub nieuzasadnionym przepłaceniem

Dlaczego? Poniżej wyjaśnienie na podstawie samochodu Volvo XC60.

Na przykładzie auta z powyższego dowodu rejestracyjnego widzimy, że przedmiotowe Volvo XC60 może maksymalnie ciągnąć przyczepę o masie 1800 kg. 

Jeśli kupimy hak z uciągiem mniejszym niż 1800 kg, np.: 1700 kg, będziemy musieli się zastosować do wartości mniejszej – czyli taki zestaw mógłby ciągnąć maksymalnie 1700 kg. 

Dokładnie tak samo jest w sytuacji, kiedy kupimy hak z uciągiem wyższym niż 1800 kg, np.: 2000 kg. Wtedy też musimy się też zastosować wartości mniejszej, a więc taki zestaw mógłby ciągnąć maksymalnie 1800 kg.

Częstym błędem kierowców jest założenie, że jeśli zamontują "mocniejszy" hak, to będą mogli ciągnąć cięższą przyczepę. Niestety, nie zawsze to się zgadza...

Kupująć hak należy zrócić uwagę czy hak ma homologację europejską, tzn. czy jest wyposażony w tabliczkę znamionową ze znaczkiem „e” lub „E”

Jaki hak zamontować i na co zwrócić uwagę przy montażu haka?

Przegląd na stacji diagnostycznej

Jeśli dokonamy wybory właściwego haka holowniczego i zamontujemy go, musimy udać się z samochodem na stację diagnostyczną po przegląd uzupełniający legalizujący hak. Takie badanie techniczne jest odpłatne i na dzień pisania tego artykułu kosztował 35 zł. 

Badanie techniczne haka holowniczego

Czy mogę sam zamontować hak czy musi to być warsztat samochodowy?

Pytanie kto zamontował hak, nie interesuje polskiego ustawodawcy. Oznacza to, że możemy dokonać montażu haka we własnym zakresie lub w dowolnym warsztacie. 

Co jest potrzebne do wbicia haka w dowód i ile kosztuje?

Mając zaświadczenie od diagnosty oraz dowód rejestracyjny należy udać się do lokalnego Wydziału Komunikacji. "Wbicie" adnotacji o haku w dowodzie jest nieodpłatne i jest wykonywane praktycznie od ręki. 

Rejestracja haka online

Mimo szybko postępującego procesu digitalizacji, rejestracja haka online na dzień tworzenia tego artykułu nie była możliwa.

Proces legalizacji haka holowniczego kończy się wprowadzeniem odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

Wbicie haka do dowodu rejestracyjnego

Masz jeszcze jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub znajdź pasujący produkt do Twojego samochodu.

Przeczytaj, też inne nasze artykuły, które zwrócą Ci uwagę na inne ważne aspekty przy zakupie haka holowniczego.

Wszystkie opinie
  1. Zdzisław
    Edytowano

    Dzień dobry, czy do wpisania haka holowniczego w dowodzie rejestracyjnym konieczna jest obecność współwłaściciela w Wydziale Komunikacji?

  2. Paweł
    Edytowano

    Czy aby wbić hak w dowód wymagana jest wiązka do kabla ?

  3. Damian
    Edytowano

    Dzień dobry, jestem w trakcie sprowadzania bmw e84 35i z usa i chciałbym odrazu zamontować hak, niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji potwierdzających, że ta wersja może ciągnąć przyczepę. Czy mogą Państwo sprawdzi po nr vin czy jest możliwość montażu haka w wersji 35i? WBAVM5C50EVV93204

  4. Andrzej
    Edytowano

    Dzień dobry. Posiadam samochód marki Ford EcoSport z 2017r. nr VIN: WF0BXXMRKBHJ07596, który nie ma wpisów dowodzie rejestracyjnym wartości o dopuszczalnej masie ciągnionych przyczep. (O 1 i O 2). Jaka jest szansa przeprowadzenia badania homologacyjnego w tym zakresie i uzyskania tych wisów w dowodzie rejestracyjnym, co wiąże się z możliwością zamontowania haka w pojeździe? Proszę o informację. Z poważaniem Andrzej Balcerzak.

Dodaj komentarz