lis
29,
2024
Quady to niewielkie, czterokołowe pojazdy, które już dawno zaskarbiły sobie sympatię miłośników jazdy off road. Trudno się temu dziwić – quadem ...
Zakup haka holowniczego to nic spektakularnego, jednak nawet przy tak drobnym zakupie często zastanawiamy się nad produktem z drugiej ręki. Na portalach internetowych takich jak olx, otomoto czy allegro znajdziemy tysiące takich ofert – czy warto? Przeanalizujmy to razem…
Oto kilka wskazówek jakie przygotowaliśmy, które warto przemyśleć przed zakupem używanego haka holowniczego.
Haki holownicze podczas pracy z przyczepą są obciążane w najróżniejszych warunkach. I nie chodzi tu tylko o czas przyspieszania czy hamowania samochodu, ale sytuacje takie jak hamowanie awaryjne, poślizg, bujanie, wężykowanie lub kołysanie przyczepy, a nawet kolizja czy wypadek samochodowy. Kupując używany hak nie znamy jego przeszłości ani warunków jego eksploatacji.
Sama kula haka jest częścią, która się wyciera na wskutek pracy z przyczepą czy bagażnikiem samochodowym. Z tego powodu też należy mierzyć średnicę kuli haka. Średnica kuli haka holowniczego w Europie wynosi Ø50 mm i może znajdować się w polu tolerancji h13. Oznacza to, że nowa kula powinna mieć średnicę pomiędzy Ø 49,7 mm a Ø 50 mm. Wartości te są ściśle określone w „biblii” producentów haków samochodowych, czyli w regulaminie nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), którego przestrzegania sprawdzają krajowe urzędy Transportu Dozoru Technicznego (TDT).
Kula haka, której średnica jest mniejsza niż 49 mm nie należy już eksploatować.
Wskazówka: Luz na połączeniu haka i przyczepy jest zauważalny. Jest to charakterystyczne pukanie podczas jazdy w zaprzęgu z przyczepą.
Haki holownicze narażone są na ekstremalne warunki pogodowe, zwłaszcza w okresie zimowym na drogach posypywanych solą. Jaki jest tego efekt? Wystarczy obejrzeć oferty haków używanych. I nawet jeśli domowym sposobem oczyścimy korozję i pomalujemy nasz nabytek z drugiej ręki, nasz wysiłek przetrwa maksymalnie jedną zimę.
Dodatkowym aspektem jest przynależność właściwej tabliczki znamionowej i jej czytelność. Należy zwrócić uwagę czy tabliczka znamionowa jest, czy należy do tego produktu, czy jest czytelna i co jest na niej napisane – i tu dochodzimy do sedna sprawy czyli homologacji.
Wspominając tabliczkę znamionową i jej czytelność, należy sprawdzić co jest na niej napisane i czy jest tam numer homologacji europejskiej. Numer homologacji jest świadectwem dopuszczenia do ruchu i zaczyna się od litery „e” lub „E” a następnie numeru, który określa kraj, w którym dana homologacja została wydana np. e1 to Niemcy, a e20 to Polska.
Wskazówka: Miejsce wykonania homologacji nie ma nic wspólnego z trwałością i wytrzymałością haka. Procedura wykonania badania zmęczeniowego jest taka sama w każdym kraju.
Nowe produkty są objęte gwarancją producenta, która często jest przedłużana przez dystrybutorów zaopatrujących się u producentów posiadających kontrolę jakości produkcji i homologowane produkty. Niezależnie od gwarancji producenta masz też prawo rękojmi od sprzedawcy nowych produktów.
Sprzedawcy części używanych zachęcają tzw. gwarancją rozruchową, czyli pseudo-gwarancją, która obowiązuje do momentu zamontowania i pierwszego użycia produktu. Gwarancja taka z reguły nie działa, jest kosztowna i trudna do udowodnienia.
Nowy hak holowniczy jest kompletnym zestawem montażowym. Zawiera on wszystkie części i elementy montażowe jakie są potrzebne do jego poprawnego montażu. I chociaż wydaję nam się dobranie pasujących śrub banalnie proste, to jednak tak nie jest. Przy doborze śrub należy zwrócić uwagę nie tylko na ich rozmiar, ale też klasę wytrzymałości np. 8.8, 10.9 lub inną. W takiej sytuacji należały sprawdzić jakiej klasy śruby zostały przewidziane i przebadane.
Dlaczego jest ważne? Żeby element sprzęgający (kolokwialnie hak) przeszedł badanie zmęczeniowe musi on wytrzymać serię 3 milionów obciążeń na stanowisku badawczym wraz z przewidzianymi połączeniami śrubowymi. Dobór właściwych elementów: połączeń śrubowych, podkładek, tulejek itp. jest zdefiniowany przez producenta i musi być zgodny z instrukcją montażu.
Podsumowując, kupując używany hak holowniczy w najlepszym przypadku wydasz pozornie zaoszczędzone pieniądze na elementy dodatkowe i wyższy koszt montażu używanego haka. W mniej optymistycznym scenariuszu Twój hak nie zostanie „wbity” do dowodu rejestracyjnego, będziesz zmuszony ponieść koszty zakupu nowego haka i demontażu używanego.
Masz jeszcze wątpliwości czy kupić nowy czy używany hak holowniczy? Porównaj ceny haków nowych i używanych i przekonaj się sam.
Przeczytaj, też inne nasze artykuły, które zwrócą Ci uwagę na inne ważne aspekty przy zakupie haka holowniczego.
Mogę się podpisać pod tym artykułem. Kupiłem używkę i miałem dwa tygodnie z głowy, wyjaśnienia, poprawę itd. Ostatecznie wyrzuciłem używany hak i kupiłem nowy...