Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Rodzaje mocowań bagażników rowerowych na kuli haka holowniczego

Rodzaje mocowań bagażników rowerowych na kuli haka holowniczego

Rodzaje głowic mocujących w bagażnikach rowerowych na hak holowniczy

Czy mój bagażnik rowerowy jest wadliwy? Nie zapina się na kuli haka


Na rynku dostępny jest szeroki wybór bagażników rowerowych na hak holowniczy, a każdy z nich może się różnić sposobem montażu na kuli haka.

Każda platforma rowerowa na hak wyposażona jest w głowicę. Jest to element, który służy do bezpośredniego montażu uchwytu na rowery na kuli haka holowniczego. Od niej w dużej mierze zależy komfort użytkowania całej platformy rowerowej. Podstawowe głowice bagażników nie mają żadnych dodatkowych funkcji i wymagają najczęściej użycia klucza w celu zamontowania plaformy. Lepsze konstrukcje posiadają głowice rapid-lock, które mają zabezpieczenie antykradzieżowe i pozwalają na beznarzędziowy montaż na kuli haka.

Przy wyborze bagażnika rowerowego na hak zwróć koniecznie uwagę na rodzaj zamontowanej głowicy.

Uniwersalne bagażniki rowerowe na hak holowniczy

Uchwyt rowerowy na hak holowniczy

Bagażniki rowerowe przykręcane do kuli haka holowniczego

Głowice przykręcane są montowane najczęściej w budżetowych bagażnikach rowerowych na hak holowniczy.

Jednym z najpopularniejszych uchwytów rowerowych na hak, który posiada taki rodzaj mocowania jest Merak (Type S) lub Merak (Type K) od Menabo. Te platformy rowerowe różnią się od siebie funkcją uchyłu, w związku z czym konstrukcja głowicy mocującej jest nieco inna, jednak sam sposób montażu bagażnika na kuli haka holowniczego pozostaje ten sam i polega na dokręceniu śruby od góry głowicy z odpowiednim momentem.

To rozwiązanie jest wyjątkowo proste i niezawodne. Dokręcona śruba skutecznie blokuje pozycję bagażnika na kuli haka holowniczego. Wadą takiej głowicy jest brak możliwości zabezpieczenia antykradzieżowego i konieczność użycia narzędzi za każdym razem gdy trzeba zamontować lub zdemontować platformę rowerową.

Platformy rowerowe z głowicą skręcaną gałką

Tego typu bagażniki rowerowe posiadają głowicę, która „otula” kulę haka holowniczego i jest dociskana za pomocą skręcanej gałki. Takie rozwiązanie pozwala na beznarzędziowy montaż na haku holowniczym i jest wyposażone w zabezpieczenie antykradzieżowe w postaci kluczyka.

*Ważna informacja: aby zabezpieczenia antykradzieżowe zadziałało należy dokręcić odblokowaną gałkę aż będzie wyczuwalny opór i dopiero wtedy przekręcić kluczyk. W przeciwnym razie zabezpieczenie antykradzieżowe nie zadziała i gałka będzie się nadal odkręcać.

Taki rodzaj mocowania jest spotykany m.in. w platformach rowerowych polskiego producenta Amos tj. Tytan, Giro / Ahiro.

Wadą takiego rozwiązania jest skomplikowana budowa głowicy składająca się z wielu małych elementów, które mogą się np. zgubić.

Głowica w bagażnikach Giro, Tytan

Typowa głowica rapid-lock

Uchwyty rowerowe z głowicą rapid-lock

Głowica rapid-lock to najczęściej spotykane rozwiązanie w najlepszych bagażnikach rowerowych czołowych producentów tj. Menabo, Westfalia, Thule, XIMPLIO. To wygodny sposób mocowania bagażnika na kuli haka, który polega tylko na dociśnięciu dźwigni. Montaż odbywa się nie tylko bez użycia narzędzi, ale jest również błyskawiczny, trwa tylko kilka sekund. Dodatkowo głowica rapid-lock jest wyposażona w zabezpieczenie antykradzieżowe w postaci kluczyka. To rozwiązanie zostało docenione przez miliony użytkowników na całym świecie i stało się obecnie najbardziej powszechnym rodzajem głowic montowanych w platformach rowerowych na hak holowniczy.

Przykładem takiego bagażnika z głowicą rapid-lock jest bagażnik Ventus od XIMPLIO:

Głowice rapid-lock mogą przybierać różne formy i wyglądać nieco inaczej w zależności od modelu bagażnika lub producenta, lecz sam mechanizm działania jest taki sam. Dlatego spotykamy dźwignie w postaci długiej prostej rączki np. w Merak (Type Q), Ventus lub Bikelander, ale także w postaci krótszego uchwytu np. Alcor, Antares. Mimo innego wyglądu dźwignie działają tak samo, różnią się tylko kierunkiem ich naciśnięcia i sposobem regulacji docisku do kuli haka.

Rodzaje głowic rapid-lock

Bagażnik rowerowy nie zapina się na kuli haka holowniczego

Kupiłeś bagażnik rowerowy lub przedłużenie haka z beznarzędziową głowicą rapid-lock, ale nie możesz jej zapiąć na kuli haka holowniczego? To częsty przypadek, gdy dźwignia od głowicy nie może zostać dociśnięta, a tym samym bagażnik rowerowy nie może być zamontowany na kuli haka.

Spodziewałeś się, że wariant z głowicą rapid-lock będzie wygodny w użyciu i bezproblemowy, a tymczasem nawet nie możesz go zamontować do kuli haka holowniczego? Zanim zdecydujesz się na zwrot produktu, przeczytaj poniższy tekst. W zdecydowanej większości przypadków głowica wcale nie jest wadliwa, trzeba ją tylko za pierwszym razem dopasować do kuli haka holowniczego.

Regulacja docisku głowicy bagażnika rowerowego do kuli haka

Głowice rapid-lock są zawsze wyposażone w możliwość regulacji docisku do kuli haka. Mimo że kule holownicze w Europie są pewnym standardem i muszą zawsze mieć średnicę 50 mm to czasami mogą być nieco większe lub mniejsze.

Grubsza kula występuje najczęściej w nowych hakach holowniczych, na których została nałożona przez producenta odrobinę grubsza warstwa farby podczas malowania proszkowego lub w starych, nieużywanych hakach, gdzie na kuli widać oznaki korozji.

Za mała kula to rzadki przypadek, jednak również może występować, najczęściej w mocno eksploatowanych hakach holowniczych, gdzie kula już po prostu się zużyła.

Z takich powodów producenci bagażników rowerowych wyposażonych w głowicę rapid-lock zdecydowali się na wprowadzenie regulacji docisku do kuli haka. Bez niej ten sam bagażnik mógłby pasować idealnie na jednym samochodzie, a na drugim wcale nie dać się założyć lub być zbyt luźno.

Sposoby regulacji docisku bagażnika na kuli haka holowniczego

Regulacja docisku bagażnika Merak do kuli haka

Regulacja docisku w głowicach rapid-lock różni się w zależności od modelu bagażnika. Najczęściej odbywa się ona za pomocą śrub lub pokręteł, które ustawiają głowice w odpowiednim miejscu wyżej lub niżej, tak aby zwiększyć bądź zmniejszyć docisk.

W bagażniku rowerowym Merak (Type Q) regulacja odbywa się za pomocą dwóch imbusowych śrub znajdujących się tuż obok dźwigni. Wkręcanie ich powoduje obniżanie się głowicy co zwiększa docisk na kuli haka. Jest to szczególnie potrzebne, gdy platforma rowerowa jest zbyt luźno i rusza się na kuli haka. Natomiast wykręcanie tych śrub powoduje, że głowica się podnosi i zmniejsza się docisk. Robi się to wtedy, gdy bagażnik nie daję się zapiąć na kuli haka mimo użycia dużej siły.

W platformach rowerowych tj. Alcor lub Antares od Menabo, gdzie dźwignia rapid-lock jest krótsza w postaci rączki, regulacja docisku do kuli haka odbywa się za pomocą pokrętła, które znajduje się tuż za dźwignią. Analogicznie przekręcając je w lewo lub prawo odpowiednio zmniejszamy lub zwiększamy docisk głowicy do kuli haka holowniczego.

Regulacja docisku głowicy Alcor, Antares

Regulacja docisku bagażnika Ventus do kuli haka

W bagażniku rowerowym Ventus firmy XIMPLIO występuje taka sama dźwignia rapid-lock jak w Merak Rapid, jednak sposób regulacji docisku do kuli haka jest już inny. Tutaj zamiast śrub jest pokrętło wbudowane w sam element dociskający w głowicy. Należy je odpowiednio dokręcić lub odkręcić.

Uchwyt rowerowy na hak Giro lub Tytan co prawda nie posiada głowicy rapid-lock, jednak tutaj również możemy regulować docisk platformy do kuli haka. Robimy to za pomocą śruby z boku głowicy.

Regulacja docisku głowicy Giro, Tytan, Ahiro

Regulując docisk bagażnika rowerowego na kuli haka pamiętajmy o tym, że platforma nie może się poruszać na boki po zamontowaniu. W związku z tym, docisk należy wyregulować możliwie sztywno, tak aby było konieczne lekkie użycie siły w celu montażu uchwytu na haku. Zapewni to największe bezpieczeństwo podczas jazdy.

Należy również pamiętać, aby odtłuścić kulę haka przed montażem platformy rowerowej.

Mimo regulacji docisku bagażnika na kuli haka, platforma rowerowa nadal się nie zapina?

Próbowałeś już regulacji docisku głowicy, lecz pomimo maksymalnego poluzowania głowica dalej nie wchodzi na kulę haka? To częsty przypadek i najczęściej decyduje on o zwrocie bagażnika do sprzedawcy, tymczasem najczęściej wcale nie jest to konieczne i to zbyt pochopna decyzja.

W głowicach rapid-lock wady fabryczne praktycznie nie występują. Jeśli pomimo regulacji docisku nadal nie możesz zapiąć dźwigni prawdopodobnie twoja kula haka jest stosunkowo nowa lub już skorodowała.

W obu przypadkach wystarczy dokładnie oczyścić kulę. W tym celu najlepiej jest użyć papieru ściernego. Martwisz się, że zniszczysz powłokę lakierniczą na kuli? Powłoka lakiernicza na kuli haka holowniczego zdarłaby się samoistnie pod wpływem użytkowania. Wystarczy kilka razy założyć przyczepkę i pod wpływem jazdy farba bardzo szybko zejdzie i jest to całkowicie naturalne zjawisko niewpływające na użytkowanie.

Czyszczenie kuli haka papierem

Warto dokładnie wyczyścić kulę papierem ściernym, szczególnie zwracając uwagę na wycięcie tuż pod kulą (miejsce, w którym główka kuli się kończy), gdyż to tam najczęściej powstają zacieki lakiernicze lub oznaki korozji.

Jeśli mimo dokładnego wyszlifowania kuli papierem ściernym i regulacji docisku głowicy na kuli haka zaczep nadal nie chce się zapiąć, skontaktuj się z nami, a udzielimy pomocy.

Wymiana głowicy w bagażniku rowerowym

Jeśli głowica w Twoim bagażniku rowerowym na hak holowniczy jest już zużyta, uszkodzona lub chcesz dodać do platformy rowerowej funkcję uchyłu lub zabezpieczenie antykradzieżowe, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą głowic do bagażników na hak holowniczy. Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to rozstaw otworów do przykręcenia głowicy.

Takie głowice mogą też być użyte przy budowie własnego bagażnika na hak holowniczy np. uchwytów na motor lub dziką zwierzynę.

Więcej o głowicach w bagażnikach rowerowych oraz specjalnym przedłużeniu kuli haka holowniczego dowiesz się z poniższego filmu:

Przedłużenie haka holowniczego do bagażników rowerowych z powyższego filmu znajdziesz w naszym sklepie:

    Dodaj komentarz