Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Jaki bagażnik rowerowy będzie dla mnie odpowiedni?

Jaki bagażnik rowerowy będzie dla mnie odpowiedni?

Jaki bagażnik rowerowy powinienem wybrać? 

Bagażnik rowerowy to niezbędne narzędzie dla wszystkich miłośników jazdy na dwóch kółkach, którzy chcą wygodnie i bezpiecznie przewozić swoje rowery podczas podróży samochodem. Zanim zdecydujesz się na taki zakup, powinieneś wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, które zagwarantują satysfakcję z dokonania właściwego wyboru, oraz komfort podczas jego użytkowania.

Przede wszystkim powinieneś określić, jak mocowany ma być Twój bagażnik. Najczęściej spotykane typy bagażników to:

Bagażniki rowerowe na kulę haka holowniczego
Bagażnik rowerowy na kulę haka
Bagażniki rowerowe na klapę bagażnika
Bagażnik rowerowy na klapę bagażnika
Bagażniki rowerowe na belki bagażnika dachowego
Bagażnik rowerowy na dach
Bagażniki rowerowe na dyszel przyczepki
Bagażnik rowerowy na dyszel przyczpeki

Na co zwrócić uwagę wybierając bagażnik na rowery? 

Oczywistym pytaniem na które trzeba sobie odpowiedzieć, jest liczba przewożonych rowerów. Bagażniki na rowery są dostępne w wariantach na 1, 2, 3 lub 4 rowery, zależnie od sposobu ich mocowania.

Następnie, zwróć uwagę na specyfikacje rowerów które będziesz przewozić. Kluczowe parametry to grubość opon, wymiary ramy, rozmiar kół, oraz odległość między nimi (mierzona pomiędzy osiami przedniego i tylnego koła).

Informacje te są istotne ze względu na to, czy możesz przewozić na przykład rowery typu fatbike, czy np. rowery dziecięce.

Jeśli chcesz przewozić rowery elektryczne, koniecznie sprawdź nośność bagażnika i maksymalną dozwoloną wagę roweru, ponieważ nie wszystkie bagażniki umożliwiają transport takiego sprzętu.

Zwróć również uwagę, czy w Twoim samochodzie występuje gniazdo 7 PIN czy 13 PIN. Jeśli mimo wszystko się pomylisz lub ten szczegół umknie Ci podczas kupna i wybierzesz np. wersję 13 PIN posiadając w samochodzie gniazdo 7 PIN, nie musisz się tym martwić. Na rynku dostępnych jest wiele niedrogich przejściówek z 7 na 13 PIN, oraz odwrotnych, z 13 na 7 PIN.

Bagażnik rowerowy na hak 

Jeśli chodzi o bagażniki montowane na kulę haka, ważnym aspektem jest sposób ich montażu na hak. Pierwsza opcja to klasyczne mocowanie na śrubę. To tradycyjna metoda, w której bagażnik przymocowany jest do kuli za pomocą śruby. Zapewnia ona solidne i stabilne mocowanie roweru podczas jazdy, jednak sam jej montaż może wymagać nieco więcej czasu i wysiłku, w porównaniu do innych dostępnych rozwiązań.

Jeśli zależy ci na szybkim i łatwym montażu bagażnika na hak, świetnym rozwiązaniem jest bagażnik z funkcją szybkiego montażu przy pomocy dźwigni. Bardzo przydatną i praktyczną funkcją tego systemu jest możliwość przechylenia platformy razem z zamontowanymi rowerami. Dzięki temu uzyskasz łatwy i wygodny dostęp do przestrzeni bagażnika samochodu, bez potrzeby zdejmowania z haka całego bagażnika.

Bagażnik rowerowy na hak VENTUS

Kluczowym elementem przy dobieraniu właściwego bagażnika rowerowego na hak jest ogólna waga bagażnika z zamontowanymi na nim rowerami. Każdy pojazd z hakiem holowniczym charakteryzuje się tzw. parametrem "S", określającym maksymalne dozwolone obciążenie haka. Upewnij się, że całkowita waga bagażnika wraz z rowerami nie przekracza dopuszczalnej wartości, aby transportować je bezpiecznie i zgodnie z przepisami prawa.

Przydatną funkcją bagażników na kulę jest także możliwość złożenia platformy rowerowej. Gdy nie jest używana, można ją przechowywać w bagażniku samochodu, lub nawet w domu. Jeśli cenisz praktyczność i mobilność, to rozwiązanie okazuje się niezwykle przydatne.

Jeśli nie chcesz ograniczać się tylko do rowerów, sprawdź, czy można zamontować na bagażniku rowerowym specjalny kufer. Dzięki temu będziesz mógł przewozić inne ładunki, takie jak dodatkowy bagaż.

Bagażnik rowerowy na klapę 

Kolejnym typem bagażników są bagażniki rowerowe montowane na tylną klapę. Dzielą się one na dwie zasadnicze podgrupy, zależnie od sposobu mocowania rowerów:

    • posiadające szyny na których opierane są koła rowerów
Bagażnik rowerowy na klapę Cobra Menabo
    • „wieszaki”, gdzie rowery mocowane są przez wieszanie ich na podporach za ramę
Bagażnik rowerowy na klapę Biki Menabo

W tym przypadku, należy pamiętać o jednej, kluczowej kwestii. Przewożenie rowerów miejskich i typu damskiego jest niestety niemożliwe, ze względu na typ ramy. Najzwyczajniej – nie ma możliwości ich montażu, z powodu braku górnej poprzeczki w ramie roweru. Istnieją jednak specjalne adaptery montowane jako substytut górnej ramy. To rozwiązanie eliminuje podstawowe ograniczenie tego typu bagażnika rowerowego.

Często pada pytanie o przewożenie na tych bagażnikach rowerów elektrycznych. Większość dostępnych modeli dopuszcza przewożenie rowerów o masie do 15kg. Jest to zazwyczaj po prostu zbyt mało… Z tego też powodu, niektórzy producenci stworzyli kilka bagażników na klapę do ebike’ów o maksymalnej nośności do 22,5kg. Pozwala to na transport większości rowerów elektrycznych, nawet tych, w których demontaż baterii jest kłopotliwy lub wręcz niemożliwy bez ingerencji w konstrukcję roweru. 

Bagażnik dachowy na rowery

Bagażniki dachowe to popularne, sprawdzone i praktyczne rozwiązanie, pozwalające na transport kilku rowerów. Jedynym ograniczeniem przy ich użytkowaniu jest szerokość belek bagażnika dachowego. Najczęściej przyjąć należy, że szerokość jednego roweru to około 40cm, więc zazwyczaj możemy przewozić 3-4 rowery. Trzeba nadmienić, iż maksymalna prędkość oraz komfort użytkowania będą stały jednak po stronie bagażników montowanych na kulę haka, oraz tych montowanych na klapę bagażnika. Warto pamiętać o tym, że zwiększona powierzchnia boczna może dawać się we znaki podczas silnych wiatrów. Ponadto, dźwignięcie roweru na dach może być dla wielu osób trudne, lub zwyczajnie wręcz niewykonalne – szczególnie w przypadku, gdy posiadamy wysoki samochód.

Bagażnik rowerowy na dyszel 

Ostatnim typem są bagażniki mocowane na dyszel przyczepki. Funkcjonalność i cechy są tu bardzo zbliżone do wspomnianych wyżej bagażników mocowanych do belek bagażnika dachowego. Praktycznie każdy dyszel o grubości między 40 a 180mm umożliwia korzystanie z tego typu rozwiązania. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla użytkowników przyczep kempingowych, ze względu na jego łatwość montażu i demontażu, oraz niewielką wagę i ilość zajmowanego miejsca. Możliwość jednoczesnego przewożenia przyczepki oraz roweru to cecha nie do przecenienia.

Bezpieczeństwo przede wszystkim! 

Bardzo ważnym punktem przy wyborze bagażnika jest bezpieczeństwo, zarówno przewożonych rowerów, jak i użytkowników drogi. Upewnij się przed zakupem, że wybrany przez Ciebie bagażnik do przewożenia rowerów posiada odpowiedni certyfikat lub homologację potwierdzającą przeprowadzenie odpowiednich testów na potrzeby ruchu drogowego.

Rowery przewożone na bagażniku na hak oraz niektórych bagażnikach na klapę zasłaniają zarówno światła samochodu, jak i tablicę rejestracyjną. Należy zatem mieć na uwadze to, żeby bagażnik, który wybierzemy, miał listwę świetlną oraz ramkę na tablicę rejestracyjną, aby uniknąć kłopotów podczas kontroli drogowej.

Innym ważnym aspektem bezpieczeństwa jest zabezpieczenie antykradzieżowe, zarówno przewożonych rowerów, jak i całego bagażnika. Istnieją bagażniki, których głowica ma zamek z kluczem, uniemożliwiający zdjęcie go z haka. Niektóre bagażniki na hak posiadają ponadto zabezpieczenie całej platformy, przy pomocy zamka wbudowanego w mechanizm mocowania do kuli.

Bezpieczeństwo rowerów przewożonych na bagażniku na klapę można zapewnić za pomocą specjalnych uchwytów z zamkiem, dlatego przed zakupem warto sprawdzić, czy są one dołączone w zestawie, czy też występują jako dodatkowa opcja. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku bagażników dachowych oraz montowanych na dyszel przyczepki.

Akcesoria do bagażników rowerowych 

Nierzadko zdarza się, iż nasz samochód posiada np. koło zapasowe na klapie, i montaż bagażnika rowerowego na hak wydaje się niemożliwy, lub w najlepszym przypadku koło zapasowe zabiera miejsce jednego roweru. Innym często spotykanym problemem jest niemożność otwarcia klapy bagażnika, ze względu na bliską odległość między kulą a klapą. Czy należy wówczas po prostu pogodzić się z taką sytuacją? Absolutnie, nie!

Aby zapobiec podobnym problemom, warto zaopatrzyć się w tzw. przedłużenie kuli haka. Występuje wiele ich wariantów, zarówno przedłużających dystans między czołem kuli a hakiem, jak i praktycznych rozwiązań bazujących na montażu przedłużenia na kuli haka. Doskonałym przykładem tego typu rozwiązania jest np. przedłużenie kuli haka AHKVL.

Przedłużenie haka holowniczego

Załadunek ebike’ów na bagażnik wymaga od użytkownika pewnej tężyzny fizycznej, jako że taki rower potrafi ważyć dwadzieścia kilogramów lub więcej, a trzeba podnieść go na wysokość nawet metra lub więcej, jeśli używamy bagażnika montowanego na klapę. Oczywiste, że nie każdy będzie sobie w stanie poradzić z tego typu zadaniem, warto więc wówczas zaopatrzyć się w najazd który umożliwi każdemu łatwy załadunek. Są one łatwe w montażu i wygodne w użytkowaniu, zaś niektóre są dodatkowo składane, i po złożeniu zajmują niewiele miejsca w bagażniku.

Słowem podsumowania 

Bagażnik rowerowy to praktyczne i sprawdzone rozwiązanie, które pozwala na wygodny transport rowerów, nie zajmując przy tym przestrzeni ładunkowej w samochodzie. Podczas wybierania swojego bagażnika, pamiętaj tylko o wymienionych wyżej zasadach doboru, a będziesz mógł cieszyć się bezpieczną i komfortową podróżą ze swoimi rowerami.

    Dodaj komentarz