mar
18,
2024
Bagażniki, przyczepa motocyklowa czy może tradycyjna przyczepa?
Haki holownicze dzielą się ze względu na sposób mocowania kuli na wypinane automatycznie i odkręcane.
Jako definicję sztywnego haka holowniczego przyjmuje się hak, którego końcówka (kula) jest zamontowana na stałe; z reguły przykręcana, rzadziej przyspawana. Haki sztywne z kulą przykręcaną dzieli się z kolei na zwykłe oraz flanszowe.
Kula zwykła nazywana jest czasem łabędzią szyją, ze względu na jej formę i kształt. Jest ona przykręcana do haka zazwyczaj dwoma śrubami od boku. Ten rodzaj występuje zazwyczaj w samochodach osobowych.
Kula flanszowa jest przykręcana czołowo do haka za pomocą dwóch lub czterech śrub (w zależności od rodzaju). Tego typu kule są najczęściej montowane w samochodach dostawczych i mogą być łatwo wymienione na nowe ze względu na dużą ilość zamienników dostępnych na rynku. W naszym sklepie znajdziesz szeroki asortyment kul flanszowych jak również akcesoriów holowniczych do niej.
Hak automatyczny cieszy się dużą popularnością u użytkowników, którzy sporadycznie korzystają z haka holowniczego i przywiązują większą uwagę do estetyki samochodu. Funkcja haka automatycznego jest identyczna jak sztywnego, z tą różnicą, że końcówka haka jest demontowalna. Oprócz aspektów wizualnych, przy haku sztywnym często zdarza się go uderzyć nogą, nabić siniaka czy pobrudzić lub nawet uszkodzić dolną część garderoby, czego nie doświadczymy w przypadku haka automatycznego (po jego wypięciu).
Hak wypinany poziomo stanowi kompromis między ceną, a funkcjonalnością. Jak sama nazwa wskazuje, kulę wyciąga się w kierunku poziomym po naciśnięciu specjalnej dźwigni. Sam proces jest szybki i wygodny, lecz po wypięciu pod zderzakiem może być widoczne gniazdo haka, co może przeszkadzać użytkownikom, którzy cenią sobie estetykę pojazdu. Brak tutaj również zabezpieczenia antykradzieżowego, dlatego należy pamiętać o każdorazowym wypinaniu kuli, gdy nie jest aktualnie używana.
Hak wypinany pionowo to wariant przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników ceniących sobie estetykę pojazdu, wygodę i bezpieczeństwo. Kula wypinana jest w kierunku pionowym w dól, to znaczy że gniazdo haka znajduje się schowane pod zderzakiem. Dzięki temu po wyjęciu kuli, w samochodzie nie widać że hak jest zainstalowany. Dzieje się to również dzięki specjalnemu uchwytowi gniazda elektrycznego, które również jest chowane pod zderzak. Dodatkowo mechanizm jest zabezpieczony kluczykiem.