Kontynuując akceptujesz naszą politykę prywatności. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dot. polityki prywatności w naszym sklepie kliknij tutaj - Polityka prywatności.
Artykuły

Jak podłączyć wiązkę elektryczną haka?


Podłączenia wiązki haka najlepiej wykonywać podczas montażu haka holowniczego. Dla wiązek dedykowanych podłączenie polega najczęściej na odnalezieniu odpowiednich gniazd w samochodzie i podłączeniu do nich wtyczek wiązki haka. W oferowanych przez nas wiązkach jest załączona szczegółowa instrukcja, w której krok po kroku jest opisany proces instalacji.

Podłączenie wiązki uniwersalnej w przeciwieństwie do wielu wiązek dedykowanych nie wymaga aktywacji z poziomu komputera i może być przeprowadzone w warunkach domowych.

W samochodach, gdzie moduł wiązki haka nie jest wymagany, poszczególne przewody wiązki łączy się do przewodów zasilających lampy tylne samochodu. Połączenia można dokonać za pomocą tzw. złodziejek lub lutowania.

W samochodach, gdzie moduł wiązki haka jest wymagany (większość samochodów wyprodukowanych po 2005 roku) różnica w podłączeniu polega na tym, że urządzenie sterujące (moduł) wymaga podłączenia zasilania oraz masy. Funkcjonowanie modułu polega na wzmacnianiu sygnału odbieranego z przewodów zasilających tylne lampy samochodu oraz przekazaniu wzmocnionego sygnału do gniazda haka.

Nowoczesne wiązki uniwersalne, które oferujemy obsługują również oświetlenie LED samochodu i przyczepy jak również czujniki parkowania.

Podłączenie wiązki w pojeździe ze światłami LED

W samochodach wyposażonych w światła LED, światło hamulca oraz postojowe często jest podłączone do jednego przewodu (tzw. instalacja jednowłóknowa), a sterowanie odbywa się poprzez zmianę napięcia. W praktyce ten sam element oświetlenia świeci jaśniej – sygnalizując hamowanie lub ciemniej - sygnalizując włączenie świateł postojowych. Efekt ten uzyskuje się poprzez zmianę napięcia po przyduszeniu pedału hamulca.

W takich sytuacjach przewody od lewego i prawego światła pozycyjnego z modułu haka podłączamy do przewodów jednowłóknowych lewego i prawego Światła pozycyjnego w samochodzie, a przewód od światła stopu z modułu haka podłączamy do trzeciego światła stopu.

Podłączenie wiązki do obsługi czujników parkowania

Wyłączanie czujników parkowania może odbywać się automatycznie lub manualnie. Manualne wyłączanie jest możliwe w większości samochodów z fotela kierowcy (przycisk lub ustawienia). Automatyczne wyłączanie PDC może być realizowane przez odpowiednią wiązkę haka. Wiązki takie rozpoznają, czy został podłączony odbiornik prądu do gniazda haka (przyczepa, bagażnik, itp.) i na ten okres dezaktywują tylne czujniki parkowania.

Aby dezaktywacja czujników miała miejsce, ich sterowanie musi odbywać się przez moduł wiązki. W tym celu należy odnaleźć przewód masowy czujników parkowania, odciąć go i podłączyć do odpowiedniego przewodu z modułu haka (najczęściej różowy). Moduł wiązki haka będzie automatycznie odłączać masę, tym samym dezaktywując czujniki parkowania.